Cicle

El desig femení en el cinema espanyol (1939-1975)

02/02/2022 - 12/02/2022

calendario

La recent publicació del llibre col·lectiu, coordinat per Núria Bou i Xavier Pérez,  El deseo femenino en el cine español (1939-1975) (Cátedra, 2021) esdevé una bona ocasió per repensar la visió d’alguns films  emblemàtics amb  protagonisme femení  realitzats durant el franquisme. I és que, com el llibre explica,  encara que la ideologia del Règim atorgava a les dones un rol passiu i domèstic  que sancionava  qualsevol desbordament del desig, moltes  ficcions fílmiques, fins i tot de caràcter aparentment conservador,  van plantejar estratègies que expressaven, per diferents vies genèriques,  l’existència d’una subjectivitat femenina plena de força desiderativa.

La classificació que el llibre aporta de diferents arquetips de feminitat tractats pel cinema espanyol dels anys de la dictadura ens invita a revisar-ne tres, amb la projecció de sengles pel·lícules particularment significatives: De mujer a mujer en relació amb l’arquetip de la dona llar, Cielo negro pel que fa a la feminitat mística i La novia ensangrentada com a representació paradigmàtica i particularment subversiva de la dona monstre.

 

Amb la col·laboració de:

Editorial Cátedra

 

Programa

De mujer a mujer
LUIS LUCIA, 1950.
Cielo negro
MANUEL MUR OTI, 1951.
La novia ensangrentada
VICENTE ARANDA, 1972.