Dossier Film (INCLÒS A Dossier didàctic )

Alicia en el país de las maravillas

Alice in Wonderland

Fitxa tècnica

Direcció Clyde Geronimi, Hamilton Luske, Wilfred Jackson
Guió Winston Hibler, Ted Sears, Bill Peet, Erdman Penner, Joe Rinaldi, Milt Banta, William Cottrell, Dick Kelsey, Joe Grant, Dick Huemer, Del Connell, Tom Oreb, John Walbridge (Novel·la: Lewis Carrol)
Música Oliver Wallace
Interpretació Animació
Producció Estats Units
Any 1951

Temes clau

- Lewis Carroll - Walt Disney - Alícia - Reina de Cors - Conill Blanc - Barreter

- Gat de Cheshire -Musical - Món paral·lel - Cartes - Animació

- Anglaterra s.XIX - Novel·la fantàstica.

La crítica diu

 

 

És veritat que Alicia en el país de las maravillas té grans virtuts, però també grans defectes. Entre les primers es troben el seu impecable estil visual, el gairebé perfecte sentit del ritme i l’ostentació d’elements imaginatius, com ho són l’estranya fauna d’ocells amb bec de pala o cos de paraigües, gossos-escombra i granotes-instruments musicals. Entre els segons, el més rellevant és la discutible adaptació dels dos relats de Lewis Carroll, Alice in Wonderland (Alícia al país de les meravelles) i Through the Looking-Glass (A través de l’espill): si l’absència de nombrosos passatges importants i l’alteració de l’ordre dels que apareixen esta justificada per les limitacions del temps i la translació al llenguatge audiovisual, que evidentment és diferent al literari (sinó no serien necessàries les adaptacions), la fallida captació de l’esperit original de l’obra sembla menys excusable.

Probablement la necessitat de fer concessions al gran públic va obligar a Disney a obviar els elements més neguitosos del clàssic literari, però en tot cas el “mag de Burbank” dóna la impressió de no haver comprés del tot bé del material del que partia o, si ho va fer, va cometre l’error d’exterioritzar la bogeria implícita en tots dos relats en el comportament desenfrenat i els diàlegs tallants i atropellats dels personatges. Tot allò que va guanyar en ritme trepidant, ho va perdre en profunditat.

 

Moscardó Guillén, José. El cine de animación en más de 100 largometrajes. Madrid: Alianza, 1997.
 

Proposta d'activitats

Educació Primària

 

  • Alicia en el país de las maravillas està basada en un llibre del S. XIX. Penseu que és una novel·la realista o fantàstica? Quines són les diferències entre aquests dos tipus de gèneres?

 

  • Quan una pel·lícula està basada en una obra literària se l’anomena ‘adaptació’. Coneixes alguna altra adaptació cinematogràfica? Quina? El 2010 Tim Burton va estrenar la seva pròpia adaptació d’aquesta obra. Quines són les principals diferències entre ambdues adaptacions? Parleu de la importància de la música i les cançons en totes dues pel·lícules.

 

  • Per fer Alicia en el país de las maravillas van utilitzar-se més de 350.000 dibuixos, més de mil tons diferents d’aquarel·la i 30,82 hectolitres de pintura especial. Parleu sobre les diferències entre l’animació tradicional i digital. Poseu exemples d’altres pel·lícules amb aquestes dues tècniques d’animació.

 

  • Els personatges que surten el film són caricatures de persones de la societat anglesa del S. XIX. Quins són aquests personatges? A qui creus que caricaturitzen?

 

 

Completeu el vostre visionat

 

- Alicia en el país de las maravillas (Alice in Wonderland)(DVD). [Madrid]: Walt Disney Home video, [19--?].

- Allan, Robin. Alice in Disneyland. “Sight & Sound”, vol. 54, núm. 2 (Spring 1985), pàg. 136-138.

- Carroll, Lewis. Alicia en el país de las maravillas. Madrid: Alianza, 1971.

- Coursodon, Jean-Pierre. Alice au pays des merveilles. “Cinéma”, núm. 48 (juil. 1960), pàg. 136-137.

- Finch, Christopher. El Arte de Walt Disney: de Mickey Mouse a Toy Story. Barcelona ; Madrid: Lunwerg, cop. 2011.

- Gallardo Muñoz, Juan. Walt Disney: el mago de Burbank. [Barcelona]: Editgraph, cop. 2009.

- Moscardó Guillén, José. El cine de animación en más de 100 largometrajes. Madrid: Alianza, 1997.

 

Tota la documentació citada està disponible a la Biblioteca del Cinema

 

 

La història comença amb les lliçons d'història que l’Alícia rep de la seva germana gran, a les que no pren gaire atenció. La nena juga amb la seva gata Diana i s’imagina com seria un món creat per ella mateixa fins que s’adorm. Sobtadament veu un conill blanc amb una jaqueta i rellotge, fet que, malgrat tot, no li resulta estrany, i finalment decideix sortir al seu darrera. El conill entra en un cau on l’Alícia també s’hi fica. És així com arriba al País de la Meravelles on es troba amb una sèrie de personatges molt estranys.

 

Dissabte 23 de maig – 17,00 h

Diumenge 31 de maig – 17.00 h