Dossier Film (INCLÒS A Terrence Malick)

Badlands

Malas tierras

Fitxa tècnica

Direcció Terrence Malick
Guió Terrence Malick
Música George Tipton
Fotografia Brian Probyn, Tak Fujimoto, Stevan Larner
Interpretació Martin Sheen, Sissy Spacek, Warren Oates, Ramon Bieri
Producció Estats Units
Any 1973

La crítica diu

 

Badlands és un híbrid entre un text rebel de joventut, una road movie i un western, utilitzant i qüestionant aquestes formes tradicionals per a construir un ambigu i provocatiu film que es resisteix a solucions confortants  o conclusions morals. Servint-se deliberadament d’aquests gèneres americans, l’estructura dels diàlegs del film convida a l’audiència a experimentar i examinar els, sovint contradictoris, valors assumits  que constitueixen els mítics territoris del salvatge oest, la joventut i la carretera. Per tant, aquesta mobilitat i immobilitat, interior i exterior, joventut i vellesa, feina i aventura, individual i social, i diverses altres oposicions van lligades i són explorades durant el transcurs de la pel·lícula.

Pel que fa a aquests arquetips, el film examina conscientment les idees d’identitat, gènere i poder que són fonamentals per entendre la manera amb la qual aquests gèneres han servit per a la construcció de l’imaginari nacional americà. Per exemple, Badlands representa d’alguna manera re-experimentar el somni del salvatge oest des dels ulls d’un desconnectat i aliè jovent del 1959, representant la mítica definició de Frederick Jackson Turner: “Un nou camp d’oportunitats, una porta de fugida del captiveri del passat; frescor i seguretat, depreci a la societat antiga, impaciència davant les restriccions i les idees i indiferència davant les lliçons” (Milner 1989: 21).

 

 

Dins d’aquests mites de l’Oest, hi trobem el desig incansable de joventut d’usurpar el passat i rejovenir el futur com a característica essencial de la formació d’identitat americana, suggerit pel comentari de David Lowenthal en el qual argumenta que “la saviesa inherent hauria de ser transformada i assimilada, no només repetida i venerada”. Tot i així, el cor de Badlands és un cicle de repeticions que ens força a qüestionar la validesa de les nocions rebudes de rebel·lia juvenil, regeneració, i l’inevitable progrés inherent en aquests temes mítics americans de transformació. Ens fa revisar aquestes creences,  fent-nos formular preguntes diferents, complexes, existencials, que desestabilitzen les suposicions i valors implícits del gènere en aquests tòpics americans.

Per últim, la sospita d’aquests mites indica que el film de Malick és una resposta als dubtes que li genera la societat a nivell cultural, la viabilitat de la contracultura, la implicació a Vietnam, les expectatives a llarg termini del “Nou Oest”, anunciades per Kennedy el 1960, així com un comentari a la industria cinematogràfica respecte la pròpia reproducció de idees determinades de les maneres més populars. En l’anàlisi final, la idea de la rebel·lia juvenil i el qüestionar-se la saviesa inherent en aquest fosc i inquietant film porten al no res, perquè la seva circularitat esborra el canvi i transforma el somni de fugida amb conformitat, captivitat i fama.


The Cinema of Terrence Malick: poetic visions of America. Hannah Patterson (ed.). London; New York: Wallflower, 2003.

 

Bibliografia

 

Tota la documentació citada està disponible a la Biblioteca del Cinema

 

  • Amiel, Vincent. Badlands. La fuite et le cliché. “Positif” núm. 466, (déc. 1999), pàg. 97-98.
  • Aulenti, Lino. Il Cinema di Terrence Malick. Alessandria: Falsopiano, 2004.
  • Badlands (DVD). [New York] : Criterion Collection, cop. 2013.
  • Béghin, Cyril. La distance des images. “Cahiers du Cinéma”, núm. 613,  (juin 2006), pàg. 86.
  • Cavell, Stanley. Exprimer l'inexpressif, adresser une lettre au monde. “Positif”, núm. 591, (mai 2010), pàg. 30.
  • Ciment, Michel. Entretien avec Terrence Malick. “Positif” núm. 170, (juin 1975), pàg. 30-34.
  • The Cinema of Terrence Malick: poetic visions of America. Hannah Patterson (ed.). London; New York: Wallflower, 2003.
  • Combs, Richard. Badlands. “Sight & Sound” vol. XLIV, núm. 1, (Winter 1974 - 1975), pàg. 50-52.
  • Elliott, Nicholas. Un été avec Malick (sur le tournage de Badlands): photographies de Ira M. Resnick. “Cahiers du Cinéma” núm. 724, (juil-août 2016), pàg. 52-55.
  • Fornasiero, Andrea. Terrence Malick: cinema tra classicità e modernità. Recco: Le Mani, cop. 2007.
  • Henry, Michael; Viviani, Christian; Ciment, Michel; Niogret, Hubert. Terrence Malick. “Positif”, núm. 457, (mars 1999), pàg. 4-16.
  • Johnson, William. Badlands. “Film Quarterly” vol. XXVII, núm. 3, (Spring 1974), pàg. 43-46.
  • Kinder, Marsha. The return of the outlaw couple. “Film Quarterly”, Vol. XXVII, núm. 4 (Summer 1974), pàg. 2-10.
  • Malas tierras (Badlands)(DVD). [Barcelona]: Memory Screen, DL 2012.
  • Malick, Terrence.  Au sujet de Badlands. “Positif” núm. 591, (mai 2010), pàg. 27-28.
  • McGettigan, Joan. Interpreting a man's world: female voices in Badland's and Days of heaven. “Journal of Film and Video”, vol. LII, núm. 4, (Winter 2001), pàg. 33-43.
  • Michaels, Lloyd. Terrence Malick. Urbana; Chicago: University of Illinois Press, cop. 2009.
  • Pagliara, Arianna. Terrence Malick : il sogno del minotauro. Cesena: Historica Edizioni, 2016.
  • Piégay, Baptiste. Badlands de Terrece Malick. “Cahiers du Cinéma” núm. 537,  (juil.-août 1999), pàg. 6.
  • Rabourdin, Dominique. La balade sauvage. “Cinéma 72”, núm. 200, (juil.-août 1975), pàg. 150-51.
  • Sineux, Michel. Un cauchemar de douceur (Badlands). “Positif” núm. 170,  (juin 1975), pàg. 26-29.
  • Stein, Michael Eric. The new violence, or Twenty years of violence in films: an appreciation. “Films in Review”, vol. XLVI, núm. 1-2, (Jan.-Feb. 1995), pàg. 40-48.
  • Thomson, David. Popcorn patter. “Sight & Sound” vol. XVIII, núm. 9,  (Sep., 2008), pàg. 30-31.
  • Walker, Beverly. Malick on Badlands. “Sight & Sound”, vol. XLIV, núm. 2, (Spring 1975), pàg. 82-83.