Dossier Film (INCLÒS A Dossier didàctic)

La tumba de las luciérnagas

Hotaru no Haka

Fitxa tècnica

Direcció Isao Takahata
Guió Isao Takahata (Novel·la: Akiyuki Nosaka)
Música Yoshio Mamiya
Fotografia Nobuo Koyama
Interpretació Animació
Producció Japó
Any 1988

Temes clau

 

- Drama - Família - Infantesa - Orfes - Guerra - Mort - Animació - Studio Ghibli

La crítica diu

 

La tumba de las luciérnagas (Hotaru no haka, 1988) va ser la primera pel·lícula realitzada per Isao Takahata per l’estudi Ghibli, i va obtenir un efímer però exitós reconeixement mundial. Partint de la novel·la (parcialment) autobiogràfica d’Akiyuki Nosaka, Takahata confronta el seu habitual món infantil amb l'horror de la guerra en el context dels bombardejos soferts pel Japó durant la Segona Guerra Mundial. En el fons, el film és una reescriptura japonesa d'obres tan importants com a Jeux interdits (René Clément, 1952) —per l'exploració del món rural després de la catàstrofe—, Germania anno zero (Roberto Rossellini, 1948) i fins i tot d’Empire of the Sun (Steven Spielberg, 1987) —quant a l'estudi de la inhumana resistència infantil—, on l'infern post-bèl·lic és filtrat a través del punt de vista ingenu del nen. I no és que no s'hagi explorat amb anterioritat un relat semblant. De fet, la dècada dels 80 ens va lliurar dos llargmetratges d'esperit similar: When the Wind Blows (Jimmy T. Murakami, 1986), una bradburiana paràbola sobre la paranoia atòmica, i sobretot Hadashi no Gen (Masaki Mori, 1985), que encara de manera més directa les seqüeles del bombardeig nuclear d'Hiroshima, també des d'una perspectiva infantil.

 

Cine de animación japonès. Antonio José Navarro (coord.). Donostia: Semana de Cine Fantástico y de Terror de San Sebastián: Donostia Kultura, DL 2008.
 

Proposta d'activitats

 

2on d'ESO i Batxillerat/CF

 

  • El film mostra els últims mesos de la II Guerra Mundial al Japó, però l’argument de la pel·lícula és realment la guerra?

 

  • La pel·lícula mostra el desenllaç de la història en els primers minuts del film. Quines són les tècniques pròpies del llenguatge cinematogràfic que utilitza el director per donar sentit al fil de la història? Què aconsegueix utilitzant-les?

 

  • Els germans es queden orfes durant els bombardejos nord-americans i van a viure durant un temps a casa de la seva tieta. Com és el tracte que ella els ofereix? Creus que aquest tracte és degut a que no li importen? Per què creus que ella mostra indiferència pel patiment dels seus nebots?

 

  • Què creus que representen per Seita i Satsuko els caramels de fruita i la llum de les lluernes que apareixen a diversos moments de la pel·lícula? Quin creus que és el significat de la metàfora que Takahata vol expressar amb el títol del film?

 

  • En el film, es dona una imatge molt concreta de l’actuació del govern japonès durant la Segona Guerra mundial, sobretot envers els seus ciutadans. Creus que es tracta d’una pel·lícula anti-bèl·lica? Per què?

 

  • En quin gènere cinematogràfic classificaríeu “La tumba de las luciérnagas”? Per què?

 

Completeu el vostre visionat

 

Tota la documentació citada està disponible a la Biblioteca del Cinema

 

  • Azzano, Enrico. Studio Ghibli : l'animazione utopica e meravigliosa di Miyazaki e Takahata. Milano: Bietti, febrer 2017.
  • Ciment, Gilles. Le tombeau des lucioles. L'animation et le réel. “Positif”, núm. 425-426  (juil.-août 1996), pàg. 134-139.
  • López Martín, Álvaro. Antes de mi vecino Miyazaki: el origen de Studio Ghibli. Madrid: Diábolo Ediciones, 2016.
  • Robles, Manuel. Antología del Studio Ghibli.  [Palma de Mallorca]: Asociación Cultural de Cómic (Japonés), 2011.
  • La Tumba de las luciérnagas (Hotaru no haka) (DVD). [Barcelona]: Selecta Visión, DL 2012.

 

lsao Takahata, un dels grans mestres de l'anime i el creador, juntament amb Hayao Miyazaki, dels estudis Ghibli, va morir el passat 5 d’abril.

La seva gran obra mestra és l’adaptació de la novel·la autobiogràfica d’Akiyiki Nosaka La tumba de las luciérnagas, on narra, amb la senzillesa i la força dels grans clàssics, la dissort de dos germans orfes de Kobe durant la Segona Guerra Mundial.

 

Dijous 17 de maig - 17.00 h

Diumenge 20 de maig - 19.00 h