Dossier Film (INCLÒS A Aula de Cinema 2023/2024)

Mädchen in Uniform

Muchachas de uniforme

Introducció

Mädchen in Uniform és una obra pionera del cinema d’entreguerres alemany que explora les relacions amoroses dins un internat de l’època.

Dirigida per una dona i protagonitzada íntegrament per un elenc femení, presenta una perspectiva insòlita i sofisticada envers el desig i la sexualitat de les dones.

Fitxa tècnica

Direcció

Leontine Sagan 

Guió

Christa Winsloe, F. D. a partir de la seva obra Gestern und Heute

Música

H. Milde-Meißner

Fotografia

Reimar Kuntze, Fritz Weihmayr

Interpretació

Dorotha Wieck, Herta Thiele, Ellen Schwannecke, Emilie Unda, Hedwig Schlichter, Lene Berdold, Erika Mann, Gertrud de Lalsky, Marte Hein, Else Ehser

Producció

Deutsche Filmgesellshaft

Any

1931

La crítica diu

Tot aquell que desenvolupa les seves activitats en el vast camp del cinema i segueix amb interès la seva evolució, indubtablement haurà sentit atreta poderosament la seva atenció cap a un film excepcional: Noies amb uniforme... [...] una producció de Carl Frolich, dirigida per una dona: Leontine Sagan. Si alguna vegada –que estranyament és el cas- els crítics cinematogràfics han coincidit tots en un mateix judici, aquesta vegada l'ha produïda Noies amb uniforme... Ni una censura, ni una sola divergència; sempre el càlid, l'entusiasta elogi, les paraules sinceres d'admiració o inclús l'osadia de mirar a la resta de producció general amb una mirada de menyspreu... [...].

I és que Noies amb uniforme és un film que, sortint dels motlles corrents establerts per la gran massa de producció (el judici ha lògicament de basar-se sempre sobre les majories, no per l'excepció), adquireix profunditat, es crea un contingut... És a dir, el film ha emprès ja nous camins des del seu naixement, des del cervell de l'editor. Cinema construït sobre una base de col·lectivitat.

Els intèrprets procedents d'un reclutament fet en tallers, oficines, fàbriques, etcètera, i als quals fa copartícips en el negoci. Tots ells (noies d'entre dotze i vint-i-dos anys), no havent interpretat mai per al cinema, arrabassats de l'anònim per brillar només uns moments i ser retornats a aquell novament. No s'ha recorregut a l'estrella de renom, perquè ella podia acaparar la principal atenció quan aquesta l'exigeix íntegra el tema tractat; no es portava a l'obra un nom, sinó una artista, i per això es va recórrer a Dorotea Wieck, una dona bellíssima i de gran temperament artístic per la qual cosa l'interpretarà amb total sinceritat. [...]

Noies amb uniforme anhelava una intensa vibració de les fibres emocionals de la seva audiència, i així recorria al tema d'una espiritualitat desconeguda en el cinema i es complaïa en efectuar un estudi psicològic de sentiments, de caràcters, de sistemes. L'obra es desenvolupa en un internat de noies, on un règim de severitat i d'inflexible disciplina, quasi militar, engarrota els sentiments i l'alegria espontània de la joventut. La contraposició de conceptes antagònics d'educació produeix els més apassionats debats, en tant que domina a l'internat un ambient irrespirable que, en xocar amb la realitat indeformable -l'alumna d'excessiva sensibilitat a prop ja de la desesperació, ja a les més grans alegries- està a punt de produir tràgiques conseqüències.

Un assumpte senzill, lleu externament i, en canvi, quant digne d'estudi, quant necessari a ser pensat detingudament! La pel·lícula, si més no, en aquest cas, mercè d'una conscient i intel·ligent realització, sembla posseir un cervell i pensar. Entra als cors i estudia els sentiments exposant-los amb inquietant sinceritat, estudia els caràcters i els oposa en encertats contrastos. Noies amb uniforme crea una estrella, Dorotea Wieck. No ha cridat, repeteixo, per a la seva interpretació a una estrella. La seva elevació, l'enaltiment del seu tema, podia permetre-li el luxe de crear-la. I tant és així, que la meravellosa interpretació de Dorotea Wieck, que en l'obra encarna el rol de la bondat i la tendresa quasi maternal, li ha valgut ser contractada per una gran editora alemanya.I com ella, Leontina Sagan, la intel·ligentíssima directora s'ha vist seguidament sol·licitada per dirigir una gran producció per a una altra important editora.I quan en el cinema sonin en lo successiu els noms d'aquestes dues dones, tot el món recordarà amb delit, amb passió, Noies amb uniforme, i tindrà per aquesta gran obra un pensament de respecte, d'admiració i potser llavors d'enyorança. 

Sagré, José. Muchachas de uniforme Popular Film, núm. 314. Barcelona, 1932-08-18  

Bibliografia

Atkinson, Brooks. "Maedchen in Uniform" Becomes "Girls in Uniform" on the Stage.  A: The New York Times, 1932-12-31 pàg. 10 

Grañana, Eduard. Muchachas de uniforme. Las mil formas del espíritu del amor. A: Cinedivergente [en línia]. 2018-27-11 [Consultat 17-10-2023] Disponible a: Muchachas de uniforme | Crítica | Película | Cine Divergente 

Gasch, Sebastià. “Muchachas de uniforme” exclusiva E. Huet, dirigida per Leontine Sagan. L’Opinio. nº 400, pàg. 6 Barcelona, 1932 

Hoberman, J. Women in Revolt: Erotic Liberation on Film in 1930s Germany A: The New York Times, 2020-06-26 

Lefanu, Mark. Maidens in uniform “(Mädchen in uniform)” A: Monthly Film Bulletin. 1982-01-01 Screen studies production. pàg. 14   

Mordaunt, Hall. "Girls in Uniform," a German-Language Picture Con- cerned With Life in a Potsdam Girls' School. A: The New York Times, 1932-09-21 

Nota: Noies d’uniforme. L’Opinio  nº 431, pàg. 5 Barcelona, 1932 

Tota la documentació citada està disponible a la Biblioteca del Cinema