Dossier Film (INCLÒS A Terrence Malick)

The Tree of Life

L'Arbre de la vida

Fitxa tècnica

Direcció Terrence Malick
Guió Terrence Malick
Música Alexandre Desplat
Fotografia Emmanuel Lubezki
Interpretació Brad Pitt, Jessica Chastain, Hunter McCracken, Sean Penn
Producció Estats Units
Any 2011

La crítica diu

 

Les opinions més sàvies dedicades al film, publicades just després de la seva estrena, mostraven una veritable divisió de la crítica: per una banda la veu dels qui l’han considerat una obra mestra, i han destacat l’elecció de Malick, la capacitat i la voluntat d’atrevir-se, renovar i experimentar –llegint això pot semblar que en certa manera transcendeix el seu cinema i encarna la seva essència més profunda-i d’altra banda, l’opinió d’aquells qui l’han considerat massa ambiciós en aquesta titànica temptativa de representar, sense metàfores o filtres, una veritable i pròpia cosmogonia.

Sens dubte i més que en els films anteriors, Malick es mou en un espai descaradament poètic i antinarratiu, s’encarrega de prendre el risc de confrontar-se amb la representació de qualsevol cosa d’importància incommensurable (el naixement de la vida a la terra), s’uneix sense solució en una ficció i “documental” i adopta un llenguatge híbrid i en certa manera un sentit anòmal, donant poques concessions als espectadors; The tree of life és, en resum, un film anàrquic a la seva manera, alliberat i desvinculat de gairebé tot tipus de “norma” (respecte a la gramàtica del llenguatge fílmic així com per la temàtica i el contingut), amb tots els pros i contres que pugui tenir.

 

 

Allò que més desorienta i en alguns casos – a jutjar per quan ha estat escrit el film- inclús resulta irritant i presumptuós, és el fet que escull juxtaposar dues dimensions, dos arguments, dues realitats completament diferents i distants l’una de l’altra. En el bé i en el mal. El punt on es recolza el film està en definitiva en la consistència, en un espai únic de dos elements de la natura indiscutiblement diferents. Afirmar aquesta coexistència, sigui forçada o gratuïta, que manca d’harmonia i s’esforça a trobar un principi de cohesió, significa no comprendre completament la substància del discurs –tampoc s’ha d’observar de manera obscura- que es troba en el cor del film. Els elements temàtics que apareixen en escena no són, de fet, simplement de signes diversos, sinó de signes oposats, i d’alguna manera complementaris, tal com se suggereix: l’infinitament petit i l’infinitament gran. Això és el binomi de Malick, o en certa manera un oxímoron.

El naixement d’un infant, un petit miracle, davant del naixement de la vida a la terra, el miracle per excel·lència. Però no és tan sols això: l'estructura dicotòmica i doble impregna tot el film, dins i fora de dos mons descrits (el Texas dels anys cinquanta i els paisatges primordials del nostre “acabat de néixer” planeta). Els protagonistes, el senyor i la senyora O’Brien (Brad Pitt i Jessica Chastain), encarnen dues maneres oposades de viure la vida, que –com després es veurà aprofundit- coincideixen respectivament amb el concepte de gràcia (la mare) i de natura (el pare). De nou, el miracle de la vida és associat – com un raig de foscor, com un component “negatiu” i innecessari – a la tragèdia incommensurable de la mort. En certa manera tot el film sencer pot considerar-se com una temptativa dolorosa de part del protagonista Jack (Sean Penn) –el primogènit dels O’Brien – de confrontar-se i conciliar-se amb l’abisme del record de la mort del germà.

 

Pagliara, Arianna. Terrence Malick. Il sogno del Minotauro. Cesena: Historica edizioni, 2016.

 

Bibliografia

 

Tota la documentació citada està disponible a la Biblioteca del Cinema

 

  • Alion, Yves. Les coups de coeur de la rédaction. “Avant-Scène Cinéma”, núm. 584 (juin 2011), pàg. 118,121,126-127.
  • El árbol de la vida (The Tree of Life)(BD). Madrid: Tripictures, DL 2011.
  • Aspe, Bernard. De l'origine radicale des choses. “Cahiers du Cinéma”, núm. 673 (déc. 2011), pàg. 20-23.
  • Atkinson, Michael. The tree of life. “Sight & Sound” vol. 21, núm.8 (Aug. 2011), pàg. 79.
  • B, Benjamin. Entretien avec les collaborateurs de The tree of life: questions cosmiques. “Positif”, núm. 625 (mars 2013), pàg. 20-25.
  • Baron, Anne-Marie. Terrence Malick, ou le sublime métaphysique de la Bible. “CinémAction”, núm. 160 (sept. 2016), pàg. 182-189.
  • Béghin, Cyril. À l'origine. “Cahiers du Cinéma”, núm. 668 (juin 2011), pàg. 6-9.
  • Béghin, Cyril. Comme des éclairs: Mark Yoshikawa, monteur. “Cahiers du Cinéma”, núm. 668 (juin 2011), pàg. 20-22.
  • Béghin, Cyril. Un grain de pixel. “Cahiers du Cinéma”, núm. 672 (nov. 2011), pàg. 14-16.
  • Casas, Quim. Terrence Malick: otras voces, otros ámbitos. “Dirigido por”, núm. 414 (sept. 2011), pàg. 30-40.
  • Delorme, Stéphane. Jack Fisk, directeur artistique. “Cahiers du Cinéma” núm. 668 (juin 2011), pàg. 25.
  • Delorme, Stéphane. Autour du geste. “Cahiers du Cinéma”, núm. 668 (juin 2011), pàg. 10-11.
  • Dewaële, Larry. Renaissance américaine: The tree of life. “Positif”, núm. 609 (nov. 2011), pàg. 76-81.
  • Événement: Terrence Malick.“Cahiers du Cinéma”, núm. 668 (juin 2011), pàg. 5-31.
  • Fernández Valentí, Tomás. El árbol de la vida: historia de una familia. “Imágenes de actualidad”, núm. 316 (sept. 2011), pàg. 50-53.
  • Fraisse, Philippe. The tree of life: exubérance, c'est beauté. “Positif”, núm. 605-606 (juil-août 2011), pàg. 118-120.
  • Gran angular: El árbol de la vida. “Cahiers du cinema España”, núm. 48 (sept. 2011), pàg. 6-27.
  • Henry, Michael. Entretien avec Jessica Chastain: la voie de la grâce et le voie de la nature. “Positif”, núm. 611 (janv. 2012), pàg. 22-26.
  •  Macnab, Geoffrey. The light fantastic. “Sight & Sound” vol. 21, núm. 7 (July 2011), pàg. 22-23.
  • Malausa, Vincent; Tessé, Jean-Philippe .Lancer des torpilles: Emmanuel Lubezki, chef opérateur. “Cahiers du Cinéma”, núm. 668 (juin 2011), pàg. 14-19.
  • Mathis, Alexandre. Terrence Malick et l'Amérique. Levallois-Perret: Playlist Society, cop. 2015.
  • Padrol, Joan. Banda sonora. “Dirigido por”, núm. 416 (nov. 2011), pàg. 96-97.
  • Pagliara, Arianna. Terrence Malick. Il sogno del Minotauro. Cesena: Historica edizioni, 2016.
  • Roig, Marc. El árbol de la vida: drama autobiográfico. “Imágenes de actualidad”, núm. 317 (oct. 2011), pàg. 119.
  • Roux, Baptiste. Le retour en grâces de la nature. “Positif”, núm. 616 (juin 2012), pàg. 66-70.
  • Sánchez, Sergi. El árbol de la vida. “Fotogramas”, núm. 2015 (sept. 2011), pàg. 14.
  • Tessé, Jean-Philippe. Compositeur de cinéma: entretien avec Alexandre Desplat. “Cahiers du Cinéma”, núm. 667, (mai 2011), pàg. 24-28,30-31.
  • Tessé, Jean-Philippe. Entre hasard et perfection: Brad Pitt, acteur et producteur. “Cahiers du Cinéma” núm. 668 (juin 2011), pàg. 26-27.
  • Tessé, Jean-Philippe. Le plan malickien. “Cahiers du Cinéma”, núm. 668 (juin 2011), pàg. 12-13.
  • Yáñez Murillo, Manu. El enigma Malick. “Fotogramas”, núm. 2015 (sept. 2011), pàg. 104-107.