Dossier Film (INCLÒS A Els clàssics orientals)

Xin nü xing

Noves dones

Fitxa tècnica

Direcció Cai Chusheng
Guió Sun Shiyi
Fotografia Daming Zhou
Interpretació Ruan Lingyu, Wang Naidong, Zheng Junli, Wang Moqiu
Producció Xina
Any 1934

La crítica diu

Xin nü xing va ser l´últim esglai de la icònica actriu Ruan Lingyu, que es va suïcidar mesos després de l’estrena del film. La seva història, adaptació de les memòries d’Ai Xia, una actiu assetjada per la premsa anys abans, és lleugerament paral·lela a la vida tràgicament curta de Ruan. “Sovint els crítics l’han vista com una metàfora de la Xina, patint sota el semicolonialisme, el semifeudalisme i la invasió japonesa” escriuen Chris Berry i Mary Faquhar a l’obra China on Screen. Ruan interpreta el model d’una nova dona, una professora de música independent que somia en convertir-se en una escriptora de renom.

Les seves lluites, intensificades pels homes luxuriosos i venjatius que la volen manipular i la necessitat de cuidar de la seva filla malalta, es contrasten amb les de la seva millor amiga, una obrera que es presenta com una figura model per les dones revolucionàries. El director d’esquerres Cai Chusheng experimenta amb l’humanisme literari del moviment del 4 de maig i la nova política revolucionària de classes en aquesta fascinant pel·lícula, fent de Ruan l’encarnació de les complexitats i contradiccions d’una era, i de l’esperança en la seva resolució; com diuen Berry i Faquhar “ Si Ruan interpreta una Xina que no pot actuar, però també representa les esperances del futur”. 

 

New Women (China, 1935) [en línia]. Los Angeles: UCLA, [2013]. [consulta: 13.10.2018]< https://www.cinema.ucla.edu/events/2013-10-26/goddess-china-1934-new-women-china-1935>

 

Sota la forma de melodrama convencional (el gènere que va fer popular la seva actriu Ruan Lingyu) s'amaga una duríssima crítica contra el patriarcat, els mitjans de comunicació i els segments més conservadors d'un Shanghai modern només en la seva aparença.

Ruan Lingyu interpreta una professora de música amb vocació d'escriptora que després d'aconseguir publicar un llibre s'haurà d'enfrontar a tota mena de vexacions pel simple fet d'arribar a ser una dona reconeguda i independent, amb idees més avançades que les del seu entorn. Assetjament sexual, mobbing laboral, exposició de la seva vida privada i difamació pública seran algunes de les formes de discriminació a les quals s'haurà d'enfrontar.

Gairebé com si volgués desplegar un manifest feminista (ja des del mateix títol del film), Cai Chusheng elabora un drama que és alhora oda a la llibertat sexual de la seva protagonista i denúncia demolidora de tots els racons socials on s'amaguen els paranys del masclisme, així com de la hipocresia de societats aparentment modernes però brutalment acarnissades a l'hora de perseguir qualsevol idea de canvi.

 

Gerard Casas (ECIB: Escola de Cine de Barcelona)