Dossier

Gianni Amelio

01/11/2015

Introducció

 

Els films de Gianni Amelio sovint ens presenten personatges que comencen a comprendre i llavors es plantegen com han d’actuar. Entre saber i fer hi ha una distància, la que volen recórrer molts intel·lectuals, ja sigui el jutge de Porte aperte, el professor universitari de Colpire al cuore, el tècnic de 'La stella che non c’è' o el carrabiner desorientat d'Il ladro de bambini.

Amelio és hereu d’una tradició de cinema crític i amb consciència social. Com Rossellini, va d’un cantó a l’altre d’Itàlia per posar el seu discurs davant dels ulls d’un país que sembla cec a les seves responsabilitats; com Bertolucci, no dubta a barrejar poesia i política; com Pasolini, s’interessa pels marginats o els menystinguts.

Abans de debutar a la gran pantalla, Gianni Amelio tenia una molt bona trajectòria com a autor de documentals, ficcions o assajos per a la televisió. Procurem presentar-ne els més significatius. El conjunt resultant és l’obra d’un cineasta que renova una tradició al mateix temps que li dóna continuïtat. Amelio ha sabut continuar fent existir el cinema italià durant els anys vuitanta i noranta, quan semblava que l’èxit progressiu del berlusconisme acabava amb una tradició gloriosa. Amb alguns altres, Amelio ha viscut -i ha treballat- per salvar-nos les imatges.

La Biblioteca del Cinema ha elaborat aquest dossier basant-se en el material del seu fons, oferint una àmplia bibliografia sobre la seva carrera cinematogràfica i seleccionant uns interessants textos que us premetran apropar-vos a la figura de Gianni Amelio i al seu cinema.

 

 

 

Consulteu altres dossiers elaborats per la Biblioteca del Cinema

 

 

Bibliografía

 

- Amelio, Gianni. Il Vizio del cinema : vedere, amare, fare un film. Torino: Einaudi, cop. 2004.

- Amelio, Gianni; Petragli, Sandro; Rulli, Stefano. Il Ladro di bambini. Milano: Feltrinelli, 1992.

- Bellavita, Andrea. Male dentro. “Segnocinema”, vol. 25, núm. 131 (genn.-febbr. 2005), pàg. 10-13.

- Bondanella, Peter. Stolen children. “Cineaste”, vol. 20, núm. 1 (1993), pàg. 37-38.

- Bruno, Edoardo. Il ricordo e l'oblio. “Filmcritica”, vol. 62, núm. 625-626 (magg.-giugno 202), pàg. 232.

- Bruno, Marcello Walter. La Cina è un'immensa Calabria. “Segnocinema”, vol. 26, núm. 142 (nov.-dec. 2006), pàg. 44.

- Canova, Gianni. Porte aperte. “Segnocinema”, vol. 10, núm. 44 (Iuglio 1990), pàg. 43.

- Cappabianca, Alessandro. Antichi fantasmi. “Filmcritica”, vol. 62, núm. 625-626 (magg.-giugno 202), pàg. 233-234.

- Cheshire, Godfrey. The compassionate gaze of Gianni Amelio. “Film Comment”, vol. 29, núm. 4 (July-Aug. 1993), pàg. 82-88.

- Crowdus, Gary. The lack of historical memory: an interview with Gianni Amelio./ Birth and death of a nation. “Cineaste”, vol. 28, núm. 1 (Winter 2002), pàg. 14-18.

- Delmas, Jean ; Oheix, Bernard ; Tedesco, A. Entretien avec Amelio. “Jeune Cinéma”, núm. 84 (févr. 1975), pàg. 5-9.

- Delmas, Jean. Gianni Amelio, l'adolescence, l'histoire, le cinéma. “Jeune Cinéma”, núm. 84 (févr. 1975), pàg. 1-5.

- Eisenreich, Pierre. L'Étoile imaginaire: une nouvelle espérance. “Positif”, núm. 552 (févr. 2007), pàg. 25-26.

- Les enfants volés. “Avant-Scène Cinéma”, núm. 415 (oct. 1992), pàg. 1-89.

- Fofi, Goffredo. Così ridevano. “Bianco e Nero”, vol. 59, núm. 4 (ott.-dic. 1998), pàg. 80-82.

- Gariazzo, Giuseppe. La tenerezza del gesto. “Filmcritica”, vol. 62, núm. 625-626 (magg.-giugno 202), pàg. 235-237.

- Gendrault, Camille. L'Italie au miroir de ses frontières. “CinémAction”, núm. 137 (nov. 2010), pàg. 147-154.

- Gévaudan, Frantz. La cité du soleil (La città del sole). “Cinéma”, núm. 194 (janv. 1975), pàg. 137-138.

- Gianni Amelio. Enrico Soci, Alberto Maffettone (ed.). Venezia: Ufficio Attività Cinematografiche del Comune di Venezia, 1991.

- Gianni Amelio. Mario Sesti ; Stefanella Ughi (ed.). Roma: Dino Audino, [1994].

- Gili, Jean A. ; Vassé, Claire. Gianni Amelio. “Positif”, núm. 406 (dic. 1994), pàg. 22-31.

- Gili, Jean A. Entretien avec Gianni Amelio: nous devons repartir de la dignité. “Positif”, núm. 552 (févr. 2007), pàg. 27-30.

- Gili, Jean A. Les clefs de la maison: trop tôt ou trop tard. “Positif”, núm. 523 (sept. 2004), pàg. 34-35.

- Gili, Jean A. Portes ouvertes. Les enfants volés. “Positif”, núm. 380 (oct. 1992), pàg. 55-57.

- Gili, Jean A.La cité du soleil et La fin du jeu. Entretien avec Gianni Amelio. “Ecran”, núm. 33 (févr. 1975), pàg. 54-55.

- Grespi, Barbara. La stella che non c'è. “Segnocinema”, vol. 26, núm. 142 (nov.-dec. 2006), pàg. 43-44.

- Magny, Joël. Il ladro di bambini. “Cahiers du Cinéma”, núm. 457 (juin 1992), pàg. 46-47.

- Mancino, Anton Giulio. Albert, Gillo, Luchino: i fantasmi di un "padre ragazzo". “Cineforum”, vol. 52, núm. 514 (magg. 2012), pàg. 13-17.

- Marcoli, G. Colpire al cuore. “Segnocinema”, vol. 3, núm. 6 (genn. 1983), pàg. 46-47.

- Martini, Emanuela [et al.]. Il dolore condiviso. “Cineforum”, vol. 44, núm. 439 (nov. 2004), pàg. 2-10.

- Martini, Emanuela. La Storia raccontata attraverso la passione. Intervista a Gianni Amelio. “Cineforum”, vol. 38, núm. 378 (ott. 1998), pàg. 8-16.

- Martini, Emanuela. La storia sotto le storie. “Cineforum”, vol. 40, núm. 395 (giugno 2000), pàg. 56-57.

- Masoni, Tullio. Colpire al cuore. “Cineforum”, vol. 23, núm. 224 (magg. 1983), pàg. 49-54.

- Masoni, Tullio. Fratelli d'Italia. Passatopresente ellissi tragica. “Cineforum”, vol. 38, núm. 378 (ott. 1998), pàg. 2-7.

- Masoni, Tullio. La differenza e la fedeltà. “Cineforum”, vol. 52, núm. 514 (magg. 2012), pàg. 8-12.

- Minuz, Andrea. Il primo uomo. “Segnocinema”, vol. 32, núm. 176 (Iuglio – ag. 2012), pàg. 51-52.

- Monleón, Sigfrid. La Mirada secreta de Gianni Amelio. Valladolid: Semana Internacional de Cine de Valladolid, 1994.

- Morsiani, Alberto. I ragazzi di via Panisperna. “Segnocinema”, vol. 9, núm. 38 (magg. 1989), pàg. 29.

- Mozzati, Tommaso. Felice chi è diverso. “Segnocinema”, vol. 34, núm. 187 (magg.-giugno 2014), pàg. 40-41.

- Mozzati, Tommaso. Le chiavi di casa. “Segnocinema”, vol. 24, núm. 130 (nov.-dic. 2004), pàg. 41-42.

- O'Healy, Áine. Letter from Lamerica: (com)promised land. “Vertigo”, vol. 2, núm. 7 (2004), pàg. 44-45.

- Pastor, Andrea ; Vernaglione, Paolo ; Bo, Fabio. Ettore, Enrico e gli altri. “Filmcritica”, vol. 40, núm. 394 (apr. 1989), pàg. 238-258.

- Porton, Richard ; Crowdus, Gary. Beyond neorealism: preserving a cinema of social conscience. “Cineaste”, vol. 21, núm. 4 (1995), pàg. 6-13.

- Preziosi, Adelina ; Canova, Gianni. Così ridevano. “Segnocinema”, vol. 18, núm. 94 (nov.-dic. 1998), pàg. 50-51.

- Raccontare i sentimenti: il cinema di Gianni Amelio. Sebastiano Gesù (ed.). Catania: Giuseppe Maimone, cop. 2007.

- Roberti, Bruno ; Bruno, Edoardo. Le reticenze del tempo. “Filmcritica”, vol. 41, núm. 404 (apr. 1990), pàg. 172-191.

- Roberti, Bruno ; Cappabianca, Alessandro ; Bruno, Edoardo. L'epica e la riflessione./ Il viaggio verso l'isola./ Conversazione con Gianni Amelio. “Filmcritica”, vol. 43, núm. 424 (apr. 1992), pàg. 147-163.

- Roberti, Bruno. Le voci e il nome. vol. 62, núm. 625-626 (magg.-giugno 202), pàg. 238-240.

- Rodríguez, Hilario J. El dolor ajeno. “Dirigido por”, núm. 349 (oct. 2005), pàg. 34-35.

- Rodríguez, Hilario J. La estrella ausente: China está cerca. “Dirigido por”, núm. 375 (feb. 2008), pàg. 10.

- Schlesinger, Philip. Blow to the heart: an interview with Gianni Amelio. “Framework”, núm. 22-23 (Autumn 1983), pàg. 14-17.

- Seknadje-Askenazi, Enrique. Juges à l'italienne. “CinémAction”, núm. 105 (sept. 2002), pàg. 87-93.

- Selvaggi, Caterina. La Relazione postmoderna: cinema e letteratura nell'era globale in Amelio, Bellocchio, Barthes, Garrone, Saviano e Tarantino. Milano: Franco Angeli, cop. 2012.

- Sobolovski, Tadeusz ; Tournès, Andrée. Rencontre avec Gianni Amelio: à propos des Clés de la maison. “Jeune Cinéma”, núm. 292 (nov. 2004), pàg. 12-16.

- Taillibert, Christel. Mon frère. “Jeune Cinéma”, núm. 255 (mai-juin 1999), pàg. 42-44.

- Thirard, Paul Louis. Mon frère. L'immigration, déjà. “Positif”, núm. 458 (avr. 1999), pàg. 49-50.

- Tournès, Andrée ; Nave, Bernard. La mort de l'utopie: Toucher au coeur d'Amelio. “Jeune Cinéma”, núm. 146 (nov. 1982), pàg. 17-22.

- Tournès, Andrée. Lamerica. “Jeune Cinéma”, núm. 230 (janv.-févr. 1995), pàg. 39-41.

- Tournès, Andrée. Les clés de la maison. “Jeune Cinéma”, núm. 291 (sept.-oct. 2004), pàg. 75-76.

- Tournès, Andrée. L'intelligence du coeur./ Les enfants volés. “Jeune Cinéma”, núm. 218 (nov. 1992), pàg. 15.24.

- Turrini, Davide ; Barrera, Gabriele. L'intrepido. “Segnocinema”, vol. 33, núm. 184 (nov.-dic. 2013), pàg. 59-61.

- Vecchi, Paolo. Poetiche del rigore. “Cineforum”, vol. 38, núm. 378 (ott. 1998), pàg. 16-17.

- Vitti, Antonio C. The Films of Gianni Amelio. Pesaro: Metauro, cop. 2009.

- Young, Deborah. The missing star. “Variety”, vol. 404, núm. 8 (Oct. 2006), pàg. 74.

 

 

Tota la documentació citada està disponible a la Biblioteca del Cinema

 

 

Films