El món del pansori coreà aterra a la Filmoteca

Wang ui-namja / El rey y el payaso (Lee Joon-ik, 2005)

11/04/2018

El gènere musical pansori representa una tradició popular originària de Corea, on va néixer al segle XVII, probablement com una nova expressió dels cants narratius dels xamans. En realitat, és tracta d'una de les expressions més típiques d'un món sonor -el de la República de Corea- ric, apassionant i construït sobre principis ben diferents a aquells als que estem acostumats a sentir al nostre entorn, amb una gran varietat d’instruments i formes musicals.

El pansori és una forma d’art dramàtic musical interpretat per un cantant i un tambor

El gènere musical pansori representa una tradició popular originària de Corea, on va néixer al segle XVII, probablement com una nova expressió dels cants narratius dels xamans. En realitat, és tracta d'una de les expressions més típiques d'un món sonor -el de la República de Corea- ric, apassionant i construït sobre principis ben diferents a aquells als que estem acostumats a sentir al nostre entorn, amb una gran varietat d’instruments i formes musicals.

Chun nyun hack / Més enllà dels anys (Im Kwon-taek, 2007)El pansori va néixer en ple segle XIX, en una Corea totalment dominada per les elits i en què la música era un art pràcticament limitat a les seves celebracions -els instruments, cars, no estaven a la disposició de tothom. En aquest entorn, el pansori va emergir com un art que propugnava una certa llibertat artística, com un estil que recollia les preocupacions quotidianes del poble i en què tot el cos esdevé l'instrument (el cantant produeix un so únic que es pot trobar en cap altre gènere). Per això, de vegades es compara amb el blues americà.

Una representació completa de pansori pot durar entre 3 i 9 hores i una dona o un home interpreten cantant les veus de tots els personatges a partir de textos que barregen el dialecte rural amb expressions literàries erudites. 

Amb la modernitat del segle XX aquesta forma d’art va entrar en un període de decadència de la qual s’ha recuperat gràcies als esforços institucionals de Corea del Sud i la UNESCO, que ha inclòs aquest gènere tradicional en la llista béns immaterials del patrimoni de la humanitat.

Ara, el Museu de la Música de Barcelona i el National Gigak Center de Seúl, amb el suport de Korea Foundation i Casa Àsiahan organitzat una exposició que proposa un apropament als sons de Corea. Aprofitant l’exposició Eolssigu! Los sonidos de Coreala Filmoteca ha organitzat -conjuntament amb el Museu- un cicle que recupera els que segurament són els tres millors homenatges cinematogràfics a l’art del pansori.

El cicle Corea i el món del pansori’ comptarà amb la projecció de Chun Nyun Hack Més enllà dels anys  del director Im Kwon-taek, un dels principals impulsors d’aquesta gran herència, i de Wang-ui namja / El rey y el payaso de Joon-ik Lee.

           Chun nyun hack / Més enllà dels anys (Im Kwon-taek, 2007)                    Wang-ui namja / El rey y el payaso (Lee Joon-ik, 2005)

La primera projecció del cicle és divendres 20 d’abril a les 19.00 h, amb la projecció de Chun nyun hack (2007) i una  demostració posterior del gènere musical pansori a càrrec dels artistes del National Gugak Center de Jindo (República de Corea). A banda d'aquesta breu demostració, els integrants d'aquesta formació faran un concert al Museu de la Música el diumenge 22 d'abril a les 12.00 h.

Seguidament, el mateix divendres a les 21.30 h,es projectarà Wang-ui namja, que tindrà una segona repetició l'endemà, dissabte 21 d’abril, a les 19.00 h.