Cicle

1714: història i identitats

1714: història i identitats
1714: història i identitats

10/08/2013 - 11/09/2014

calendario

Arrenquem amb una irònica reconstrucció històrica de la França prerevolucionària (Ridicule) i una no menys paradoxal crònica de Palestina (The Time that Remains). Un western de John Ford, una versió actualitzada de L’últim dels mohicans, una comèdia britànica, les aventures d’una dona pirata, un documental sobre el cop d’estat a Xile o el retrat d’una reina basca a l’edat mitjana donen pistes sobre la varietat i l’eclecticisme d’aquest cicle que conjuga entreteniment i reflexió, memòria històrica i perspectives de futur.    

Amb la col·laboració de

Agraïments: Filmoteca Española, Sodepau, Svenska Filministitutet – Cinematek, Video Mercury Films, SA.

Programa

Ridicule
Ridícul
Partint d’un guió excel·lent, agut i meticulós de Remi Waterhouse i Michel Fessler i de la seva mirada certament insòlita de la França del segle XVIII, Leconte ha confeccionat una comèdia de (rars) costums, persuasiva i lleugera, però amb un punt de mordacitat.
The Time that Remains
El temps que roman
El director d’Intervención divina' ens regala aquesta monumental visió reflexiva i poètica de Palestina a partir de 1948.
Nostalgia de la luz
El documentalista Patricio Guzmán traça un viatge al nord de Xile, a les terres àrides del desert d’Atacama, per posar en comú dos punts tan distants en l’espai com propers en el seu treball amb la memòria: l’astronomia i la recerca dels cadàvers dels represaliats per la dictadura de Pinochet.
The Last of the Mohicans
L’últim dels mohicans
La novel·la original de James Fenimore Cooper se situa en l’època en què l’immens territori americà estava poblat, predominantment, per diferents tribus índies, i els francesos i els anglesos lluitaven pel seu domini. El film resultant és, doncs, una curiosa barreja del gènere d’aventures amb un western en el seu estadi més primitiu.
The Englishman Who Went Up a Hill But Came Down a Mountain
L’anglès que va pujar un turó però va baixar una muntanya
Al petit poble de Fynnon Garw arriben dos militars retirats, cartògrafs de professió, a qui el Govern ha encarregat elaborar un nou mapa del País de Gal·les.
Projecció d'Amaya i lliurament del Premi Film-Història 2013
Abans de la projecció del film "Amaya" (Luis Marquina, 1962) de dimarts 24 de setembre es lliurarà el premi Film-Història, atorgat pel Centre d’Investigacions Film-Història de la Universitat de Barcelona.
Drums Along the Mohawk
Tambors al llarg del Mohawk
El primer film en color de Ford és una reconstrucció, a partir de la tradició oral i escrita, de l’assentament dels pioners americans, els quals van haver de lluitar contra el seu entorn per sobreviure.
The Color of Olives, amb presentació a càrrec de Carolina Rivas i Daoud Sarhandi el divendres 27
La directora de 'The Color of Olives' i Daoud Sarhandi ens presenten aquest film que retrata la vida quotidiana d'una família palestina per traçar una complexa reflexió sobre els efectes de la segregació racial, les fronteres i l’absurditat de la guerra.
Lecciones para Zafirah, amb presentació a càrrec de Carolina Rivas i Daoud Sarhandi el dimarts 1
Els directors Carolina Rivas i Daoud Sarhandi ens presenten el seu documental, rodat amb la seva filla de tres anys.
El vent de l’illa
Acurada reconstrucció de la Menorca de 1740, dominada pels anglesos, i del paper de John Armstrong, un militar i enginyer anglès que va escriure el que es considera el primer estudi històric sobre l’illa, i que també va fer un mapa de notable valor cartogràfic
Quills
França, segle XVIII. En els temps convulsos que van seguir la Revolució Francesa, el marquès de Sade passa els seus últims anys empresonat a l’asil de Charenton.
Ventre blanc, amb presentació a càrrec de Jordi Lara i actuació dels gegants i capgrossos de Vic el diumenge 3 de novembre
Jordi Lara ens presenta aquest curiós film centrat en els homes que mantenen viva una tradició de Vic: els capgrossos. Són quatre 'personatges' que ens ensenyen que l'important a la vida té poc a veure, sovint, amb aspectes materials.
A World Apart
Un mundo aparte
Johannesburg, 1963. Nelson Mandela és detingut i condemnat, el Congrés Nacional Africà és prohibit i entra en vigor la llei dels noranta dies de detenció sense judici.
Culloden, amb presentació a càrrec de Miquel Calçada el dimecres 22
Miquel Calçada, comissari dels actes commemoratius del 300 aniversari de l’11 de setembre del 1714; presenta 'Culloden', el primer film sobre història i identitats del 2014.
The Crucible
El crisol
Al final del segle XVII, les falses acusacions de bruixeria recauen sobre víctimes innocents de Salem, un petit i purità poble de Massachusetts.
Sessió doble: 'A cicatriz branca' i 'Apuntamentos para un filme'
La cara i la creu de la mateixa pel·lícula: 'Apuntamentos para un filme' sorgeix d'A cicatriz branca' com un complement imprescindible a aquesta darrer film, un relat sobre la història més aviat oculta de les milers de dones que van emigrar des de Galícia fins a l'Amèrica Llatina a principis del segle XX.
Capità Escalaborns
L’any 1715, poc després de la caiguda de Cardona davant les tropes de Felip V i de la mort dels seus pares, el petit Joan abandona la ciutat per dirigir-se a la costa i complir l’últim desig de la seva mare: ha d’anar a Begur a trobar-hi un home anomenat “Capità Escalaborns” i entregar-li el mapa d’un tresor que han de buscar junts.
És quan dormo que hi veig clar
Després de l’èxit de 'La senyora', Jordi Cadena va recuperar aquest vell projecte sobre la figura del poeta català Josep Vicenç Foix i va crear una ficció que, en realitat, és un vehicle per endinsar-se en la personalitat i l’obra d’aquest poeta, mort el 1987. Un homenatge pòstum i un film molt personal, amb música de Carles Santos i la veu en off de Juanjo Puigcorbé.
1 para 1, amb presentació a càrrec de Carolina Rivas i Daoud Sarhandi el dimarts 4
Carolina Rivas i Daoud Sarhandi ens presenten el seu darrer film, una reflexió sobre la corrupció i la immigració a Mèxic. Un film que utilitza la ficció i un estil poc realista per denunciar la situació dels immigrants en aquell país.
The Scarlett Empress
Capricho imperial
La vida de Caterina II la Gran, tsarina de Rússia, de mans del tàndem Sternberg-Dietrich, que aquí aconsegueixen uns graus sublims de deliri barroc, potser només superats a la posterior 'The Devil Is a Woman'. Són memorables els decorats, les pintures i les escultures creats per Hans Dreier, Peter Ballbusch i Richard Kollorsz.
En kongelig Affære
Un asunto real
Any 1770. Cristià VII de Dinamarca és un monarca estrafolari manipulat per un metge alemany amb idees progressistes que intenta introduir dins la cort els ideals de la Il·lustració, però que d’amagat manté una relació amb l’esposa del rei, la reina Carolina Matilde.
Bait be Yerushalayim
Una casa en Jerusalén
Divuit anys després de 'Bait' ('La casa'), el cineasta retorna al lloc on va rodar el seu primer film per observar els canvis en el veïnat i els seus habitants.
The Madness of King George
La locura del rey Jorge
Centrat en l’aparent bogeria del monarca anglès George III –que va perdre la colònia americana–, el film narra com els seus familiars van aprofitar la malaltia per intentar prendre-li el tron.
La battaglia di Algeri, amb presentació a càrrec de Miquel Calçada el dimecres 18
Miquel Calçada (Sabadell, 1965) comissari de la commemoració del Tricentenari, ens presenta 'La battaglia di Algeri', un film de caràcter històric i biogràfic que ens recorda la nostra història i identitat..
Queimada
GILLO PONTECORVO, 1969
Zelig
La història d’un home camaleó, en una ficció ideada i construïda sota la forma del més convincent dels documentals. Un prodigi tècnic destinat a fer dubtar l’espectador emocionalment. El blanc i negre (de Gordon Willis) és indispensable per aconseguir-ho.
La battaglia di Algeri
La batalla d'Alger
Un film que és gairebé un documental sobre la lluita d’alliberament nacional mantinguda pel poble algerià contra la dominació colonial francesa.
Le Roi Danse
La passió del rei
Louis XIV, Lully i Molière. L’art al servei del poder i l’art com a consagració d’aquell poder.
The Jazz Singer
El cantor de jazz
¡The Jazz Singer¡ va ser tot un èxit i va donar a conèixer el cinema sonor al gran públic, tot i que un any abans, la mateixa Warner ja havia utilitzat el sistema sincronitzat de reproducció sonora Vitaphone en el film 'Don Juan', també signat per Alan Crosland.