Cicle

Cinema negre clàssic

The Postman Always Rings Twice (Tay Garnett, 1946)
Whirlpool / Vorágine (Otto Preminger, 1949)

01/07/2016 - 31/07/2016

calendario

Mentre que els films anteriors solien presentar els Estats Units com un país més aviat rural i segur, el cinema negre traslladava el seu punt de vista a un món urbà i hostil. Els protagonistes són individus ambigus però amb codis morals ferms, i solen combatre una corrupció enquistada en tots els estaments de la societat. Tot i aquesta actitud moral, moltes vegades acaben sucumbint a les temptacions d’una femme fatale. Tanmateix, no existeix una definició satisfactòria del cinema negre, ja que aquest se sol descriure no com un gènere, sinó com una atmosfera.

Aquesta retrospectiva comprèn films produïts entre el 1944 i el 1950, l’edat daurada d’aquesta tendència. La psicoanàlisi és present en molts dels títols, en paral·lel a fets criminals i passionals.
 

Programa

Force of Evil
El poder del mal
Joe Morse és un advocat ambiciós que treballa per a un famós gàngster que controla el món de les apostes il·legals. Quan aquesta activitat afecta el seu germà, Morse haurà d’escollir entre l’ambició i l’ètica.
The Strange Affair of Uncle Harry
Pesadilla
Un home afable i tímid s’enamora per primera vegada a la seva vida, però és incapaç d’alliberar-se de la influència de la seva possessiva germana.
Fallen Angel
¿Ángel o diablo?
OTTO PREMINGER, 1945.
Body and Soul
Cuerpo y alma
Un noi de classe humil entra en el món de la boxa i cau en la xarxa de corrupció dels gàngsters que manipulen el negoci.
Whirlpool
Vorágine
Cinc anys després de 'Laura' i un any abans de 'Where the Sidewalk Ends', 'Whirlpool' pertany a una trilogia excepcional. Pur cinema negre dels anys quaranta, versió Fox.
Where the Sidewalk Ends
Al borde del peligro
Un policia amb mètodes excessivament violents es veu implicat en la mort d'un sospitós.
They Live By Night
Los amantes de la noche
El primer film de Ray era una història d’amor i persecucions, l’idil•li breu i tendre d’una parella solitària i emocionalment inexperta, que transcorre en un món pres per la gana, la por, la traïció i la violència.
The Strange Love of Martha Ivers
El extraño amor de Martha Ivers
“Extraordinàriament crític -d’acord amb la personalitat del guionista Robert Rossen-, aquest film converteix un melodrama passional en una obra de continguts socials intensos. L’eix resideix en el fet que els rics culpables i immunes són els qui dominen l’administració de justícia, a la manera de paradoxa sarcàstica que finalment s’hi torna en contra" (Javier Coma).
Murder, My Sweet
Historia de un detective
El primer film important en què apareix l’emblemàtic detectiu Philip Marlowe és aquesta adaptació de la novel·la de Raymond Chandler 'Farewell My Lovely'.
Strangers in the Night
Extraños en la noche
Un sergent que ha estat ferit a la Segona Guerra Mundial passa la seva convalescència a Europa. A l’hospital rep cartes anònimes d’una noia i se n’acaba enamorant.
The Dark Mirror
A través del espejo
Un metge mor assassinat i la principal sospitosa és una dona que té una germana bessona.
Boomerang!
El justiciero
Un fiscal investiga un cas que mai no ha acabat de creure’s.
The File on Thelma Jordon
El caso de Thelma Jordon
El film que tanca la «sèrie negra» de Siodmak i reuneix per darrera vegada tots els temes preferits del cineasta” (Hervé Dumont).
Pitfall
Quan el cicle negre ja dequeia, els relats d’arribisme i adulteri cada cop assenyalen més clarament un malestar social ordinari. Darrere el suspens o el melodrama policíac, albirem aquesta anàlisi pessimista de l’'american way of life'. 'Pitfall' n’és un exemple clar.
Sleep, My Love
Pacto tenebroso
Després d’allitar-se a la seva habitació, una dona es desperta dalt d’un tren al qual no recorda haver pujat.