Cicle

Elio Petri / Gian Maria Volonté; cinema polític

La classe operaia va in paradiso (Elio Petri, 1971)
Il caso Mattei (Francesco Rosi, 1972)

06/04/2016 - 17/05/2016

calendario

La fórmula és simplificadora i no té en compte les mil maneres de treballar políticament un tema, però resumeix una voluntat cívica que passa per tot el millor que va produir la cultura italiana després de la Segona Guerra Mundial. Hi ha un excés de confiança en la ideologia i en el seu poder transformador, que sembla capaç d’imposar-se a l’estricta realitat. Es fan pel·lícules amb la voluntat de transformar l’espectador: un cop saps això, un cop has comprès allò, les coses ja mai no tornaran a ser com abans. Però la realitat és tossuda i no es va deixar tòrcer només per una sèrie de films, millors o pitjors. Ara podem redescobrir o veure per primer cop els de Petri i Volonté. Molt sovint ells inventaven un camí. És una llàstima que no hagin tingut més seguidors. 

Amb la col·laboració de

IIstituto Italiano di Cultura di Barcellona   MUseo Nazionale dei Cinema - Torino   

 CinéManifeste Cinéma

Programa

Indagine su un cittadino al di sopra di ogni sospetto, amb presentació a càrrec de Paola Pegoraro Petri i Paola Pascolini el dimecres 6
Paola Pegoraro Petri, vídua d'Elio Petri, i Paola Pascolini, guionista italiana, ens presenten el cicle que dediquem a Elio Petri i Gian Maria Volonté.
A ciascuno il suo, amb presentació a càrrec de Paola Pegoraro Petri i Paola Pascolini el dijous 7
Dijous 7 d'abril, Paola Pegoraro Petri i Paola Pascolini tornen a la sala Chomón per parlar-nos d'aquest film inspirat en la novel·la homònima de Leonardo Sciaccia.
'Elio Petri... appunti su un autore', dins el programa 'Vicis de Filmoteca'
El programa d'abril d'El séptimo vicio, conduït per Javier Tolentino, que com cada primer dijous de mes s'emet en directe des de la sala Chomón, inclou entrevistes a Paola Pegoraro Petri i la projecció del film 'Elio Petri... appunti su un autore'. També hi haurà música en directe.
Per un pugno di dollari
Por un puñado de dólares
SERGIO LEONE, 1964
I giorni contati
Els dies comptats
Un lampista de mitjana edat deixa la feina i es replanteja la seva vida després de veure com un home de la seva edat mor d’un atac de cor mentre anava de camí a la feina.
Il caso Mattei
El cas Mattei
Poc abans d’aterrar a l’aeroport de Milà, l’avió en què viatja Enrico Mattei té un tràgic accident. Oficialment, una catàstrofe aèria. Però queda la incògnita: un atemptat?
L'assassino
L’assassí
La policia deté un antiquari de vida aparentment plàcida i l'acusa de l’assassinat de la seva amiga. Encara que innocent, els remordiments el faran declarar-se culpable.
La decima vittima
La desena víctima
Un film futurista que descriu una humanitat que, a fi d’evitar guerres i no reprimir els instints de violència, permet practicar, a qui ho desitgi, la cacera de l’home. Hi intervenen deu participants que alternen els papers de caçador i presa.
Un tranquillo posto di campagna
Un racó tranquil al camp
Un drama sobre la soledat i l’angoixa de l’artista romàntic ambientat en una casa rural veneciana. La fantasia i la realitat es confonen creant una atmosfera que turmenta els protagonistes i dificulta la relació entre ells i amb el món exterior.
La classe operaia va in paradiso
La clase obrera va al paraíso
Amb aquest film sobre la condició obrera, Petri va convertir l’actor Gian Maria Volonté en símbol del cinema d’esquerres europeu.
La proprietà non è più un furto
Una comèdia satírica sobre el paper dels diners i les relacions econòmiques en la societat capitalista, protagonitzada per un empleat de banc que deixa la seva feina per dedicar-se al furt.
Quién sabe?
Un sicari nord-americà s'infiltra en un grup de revolucionaris mexicans per assassinar el seu líder.
Sacco e Vanzetti
Sacco i Vanzetti
El 15 d'abril de 1920, dos empleats van morir en un robatori a una fàbrica de Massachusetts. Dos emigrants italians, de filiació anarquista, van estar-hi implicats i, set anys més tard, van ser executats a la cadira elèctrica. Tot el procés va estar marcat per irregularitats i contradiccions.
Todo modo
Petri transforma el relat de Leonardo Sciascia -una reflexió intel·ligent sobre els exercicis espirituals dels que ostenten el poder— en una sàtira despietada sobre l’estructura mental de la Democràcia Cristiana italiana.
Buone notizie
Bones notícies
Un funcionari d’una companyia de televisió es troba amb un vell amic obsessionat per la por de ser assassinat. Petri i l’actor protagonista, Giancarlo Giannini, van produir aquest film en el qual convergeixen el patiment de l’artista i el desarrelament dels personatges.