Cicle

Jean Epstein: el cinema o embalsamar el moviment

La tempestaire
L'auberge rouge
Imatge

17/02/2015 - 17/03/2015

calendario

El cert és que va ensenyar Luis Buñuel a fer cinema. I que parlava de la càmera com d’un “cervell metàl·lic, estandarditzat”. I que és un cineasta preocupat pel concepte punt de vista, que dirigeix els primers films destinats al circuit de cineclubs creat recentment, que reflexiona sobre l’essència del cinema –que veu com “la sublimació de la por”, però també com “l’embalsamador del moviment” – i que inventa formes i gèneres o roda el primer film en bretó. Ara, gràcies a la col·laboració de la Cinémathèque Française, podrem veure una gran part del treball poc conegut que Epstein va dur a terme entre 1923 i 1948. 

Amb la col·laboració de

   

Programa

Sessió triple: 'La tempestaire', 'L'or des mers' i 'Jean Epstein ou le cinéma pour lui-même'
Tres films inauguren el cicle que dediquem a Jean Epstein: dos signats pel ell mateix i un tercer, obra de Claude-Jean Philippe, que documenta la singular obra del cineasta.
L’auberge rouge
L’alberg vermell
Adaptació de l’obra d’Honoré de Balzac sobre els alberguers que assassinaven els seus hostes a fi de prendre’ls les propietats.
L’homme à l’Hispano
L’home de l’Hispano
Un cavaller gairebé arruïnat passa alguns dies a Biarritz abans de partir a bord d’un Hispano-Suiza, un cotxe de luxe que li han regalat els seus amics. Fent-se passar per ric, esdevé l’amant de Lady Stéphane Oswill. És un film basat en la novel•la homònima de Pierre Frondaie, adaptada anteriorment per Julien Duvivier.
Pasteur
El primer film dirigit per Jean Epstein és aquest biopic de caire semidocumental sobre el químic Louis Pasteur, considerat el pare de la microbiologia moderna.
Sessió doble: 'La chanson des peupliers' i 'La belle Nivernaise'
Acompaneym el primer gran film de Jean Epstein amb un breu curtmetratge realitzat més tard en la seva carrera.
Sessió doble: 'La glace à trois faces' i 'Mauprat'
Sens dubte, 'La glace à trois faces' és una de les obres mestres de Jean Epstein. La va rodar a trenta anys. Avui la podeu recuperar amb 'Mauprat', el seu primer film com a productor independent.
Sessió doble: 'Sa tête' i 'La chute de la maison Usher'
'La chute de la maison Usher' és, possiblement, el film pel qual Jean Epstein ha passat a la posteritat. Si aquesta circumstància és justa o injusta, ho podeu descobrir en aquest passi doble on l'emparentem amb 'Sa tête', una obra de 1929.
Sessió triple: 'Mor vran', 'Chanson d'Armor' i 'Les feux de la mer'
Arruinat, el 1927 Jean Epstein es trasllada a la Bretanya amb l'objectiu de descansar i refer-se. Però el verí del cinema li corre per les venes. Aviar rodarà alguns films, documentals de ficció, sobre la dura vida dels pescadors i dels habitants de les illes d'aquella zona. En aquesta sessió podreu veure alguns d'aquests "films marins".
Six et demi, onze
Sis i mig onze
Un metge de prestigi i el seu germà viuen junts. El germà s'enamora apassionadament d'una cantant i abandona la medicina per tal d'estar amb ella. Passat un temps, ella troba a faltar els escenaris i decideix tornar al seu vell estil de vida.
Les aventures de Robert Macaire
Robert Macaire i el seu amic Bertrand són dos lladregots disposats a disfressar-se de comtes, de soldats o de mags per tal se sortir-se amb la seva.
La femme du bout du monde
La dona de la fi del món
Un vaixell de càrrega desembarca en una illa perduda de l'oceà a la recerca d'una mina d'urani. Allí troben una dona d'aspecte fascinant que canta cançons bretones i que viu amb el seu fill i el seu marit. La versió completa del film roman desapareguda i projectem la versió de Marie Epstein.
Sessió doble: 'Eau vive' i 'Finis terrae'
Dos films més de l'etapa marítima de Jean Epstein, que projectem en una sessió doble única.
Sessió doble: 'La Bretagne' i 'Coeur de gueux'
Una doble sessió integrada per 'La Bretagne', un documental de l'etapa bretona, i 'Coeur de gueux.
Sessió doble: 'Efforts de productivité dans la fonderie' i 'Les bâtisseurs'
'Les bâtisseurs' és un film rodat en període d'entreguerres, i 'Efforts de productivité dans la fonderie' el 1953. Ambdós, però, són films documentals amb un propòsit molt específic, publicitari,i ambdós són fruíts d'encàrrecs.
Sessió doble: 'La Bourgogne' i 'Marius et Olive à Paris'
Dos films, un documental breu i una pel·lícula comercial de ficció composen aquesta sessió, una de les darreres dedicades al cinema de Jean Epstein.
Sessió doble: 'Vive la vie' i 'Jean Epstein, Young Oceans of Cinema'
Un documental sobre els films bretons de Jean Epstein complemente la visió de 'Vive la vie', que el cineasta va rodar amb el seu amic Jean Benoit-Lévy.
Le lion des Mogols
El lleó dels mogols
El reialme dels mogols està immers en el caos total, i el príncep Roundghito-Sing aprofita l'ocasió per escapar-se a França i fer cinema. A París coneix la fama i descobreix els plaers que ofereix la capital.
Coeur fidèle
Cor fidel
En acabar la Primera Guerra Mundial, Epstein va contactar amb el grup avantguardista que comandava Louis Delluc. La seva obra com a realitzador i assagista va estar dominada per una inquietud renovadora i un ardent desig d'experimentació.