Cicle

Orson Welles, centenari

Citizen Kane
The Third Man

06/05/2015 - 30/06/2015

calendario

Amb només 25 anys, Orson Welles ja era una estrella del teatre i de la ràdio. A partir de llavors, Hollywood el va condemnar a donar tombs per Europa, on de les necessitats en va fer virtuts tan exquisides com Campanades a mitjanit o F for Fake. La seva ombra, en qualsevol cas, plana sobre el cinema modern com una síntesi de diversos llenguatges i una constant reflexió sobre el poder i la traïció de l’amistat.

L’homenatge que li retem seguirà durant tot el mes de juny i, com podreu comprovar, comprèn la totalitat de la seva filmografia com a realitzador, alguns dels treballs inacabats, diverses aparicions com a actor i un seguit d’actes que tindran la seva màxima expressió durant la primera setmana de juny.    
 

Amb la col·laboració de

La Cineteca del Friuli

Programa

Citizen Kane, amb presentació a càrrec d'Esteve Riambau
Esteve Riambau, director de la Filmoteca i especialista en l'obra d'ORson Welles, dóna el tret de sortida a la retrospectiva que dediquem al cineasta dins els actes de celebració del seu centenari.
Journey into Fear
Istanbul
Un 'thriller' d’espies i nazis adaptat per Welles i Joseph Cotten a partir d'un relat d'Eric Ambler.
The Stranger
El extraño
La plàcida existència d’un mestre d’escola en una petita població nord-americana entra en crisi quan es comença a sospitar que és un criminal de guerra nazi.
Compulsion
Impulso criminal
Welles interpreta un advocat que salva dos criminals convictes de la forca amb una sòlida crítica contra la pena de mort.
Sessió doble: 'Hearts of Age' i 'Too Much Johnson', amb presentació d'Esteve Riambau i acompanyament musical del mestre Josep Maria Baldomà
Una doble sessió molt especial, que ens permetrà conèixer el geni de l'Orson Welles d'abans de 'Citizen Kane'. Projectem 'Too Much Johnson', el film retrobat del cineasta que es va estrenar a Pordenone, Itàlia, i el primer film -un curtmetratge de caràcter amateur- dirigit per Welles el 1934.
It’s All True: Based on an Unfinished Film by Orson Welles
Tot és veritat: basat en un film inacabat d'Orson Welles
Reconstrucció de la pel·lícula que Orson Welles va rodar al Brasil entre 1941 i 1942, formada per diversos episodis i que va quedar inacabada.
Shadowing the Third Man
Las sombras del tercer hombre
Un documental sobre el rodatge d’El tercer home' i l’empremta que va deixar a la ciutat de Viena, una de les grans protagonistes del film de Carol Reed. Inclou el testimoni de dos dels cineastes que hi van participar, així com abundant material d’arxiu.
A Safe Place, amb presentació de dos llibres d'Orson Welles publicats per Anagrama el dijous 21 de maig
Román Gubern, Jorge Herralde i Esteve Riambau presenten els llibres publicats per Anagrama: "Mis almuerzos con Orson Welles. Conversaciones entre Henry Jaglom y Orson Welles", editades per Peter Biskind (2013), i també l’edició especial de "Mr. Arkadin", d’Orson Welles (2015) que s’ha preparat per al centenari.
Orson Welles en el país de Don Quijote, amb presentació del llibre 'Las cosas que hemos visto. Welles y Falstaff' a càrrec de Josep Maria Pou i Esteve Riambau
Josep Maria Pou presenta el llibre Las cosas que hemos visto. Welles y Falstaff, d’Esteve Riambau, editat pel Festival de Cine Español de Málaga i Luces de Gálibo.
Cradle Will Rock
A baix el teló
Tim Robbins recrea les circumstàncies de la producció, i la prohibició posterior, del musical de temàtica obrera The Cradle Will Rock, dirigit per Orson Welles amb partitura i dramatúrgia de Marc Blitzstein, un compositor molt influenciat pel teatre de Brecht.
Obediently Yours (Television Works), amb presentació a càrrec de Stefan Drössler
Stefan Drössler, director del FilmMuseum de Munic, seu del llegat dels principals materials inèdits d'Orson Welles, ens presenta una sessió dedicada a diversos materials per a la televisió.
Unfinished Works, amb presentació a càrrec de Stefan Drössler
Stefan Drössler, director del FilmMuseum de Munic, seu del llegat dels principals materials inèdits d'Orson Welles, ens presenta una sessió dedicada a aquesta materials.
Macbeth, amb presentació a càrrec de Chris Welles Feder el dimecres 3 de juny
Chris Welles Feder és filla d'Orson Welles i Virginia Nicholson, i va participar amb un petit paper masculí a 'Macbeth'. Ella ens presentarà, justament, aquest film i evocarà els seus records del rodatge -que va coincidir amb les seves vacances escolars.
The Trial, amb presentació a càrrec de Jean-Pierre Berthomé
Jean-Pierre Berthomé és professor d'estudis cinematogràfics a la Universitat Rennes 2 i és coautor, amb François Thomas, d'una monografia sobre 'Citizen Kane' i del volum monumental 'Orson Welles au travauil'.
The Deep, amb presentació a càrrec de Stefan Drössler
Stefan Drössler, director del FilmMuseum de Munic, seu del llegat dels principals materials inèdits d'Orseon Welles, i autor del llibre 'Unknown Orson Welles' (2004) , ens presenta aquest projcte inacabat del geni de Wisconsin.
The Magnificent Ambersons, amb presentació a càrrec de Joseph McBride
Joseph McBride, professor de Cinema a la San Francisco State University, és autor de disset llibres, que inclouen monografies o biografies de Steven Spielberg, John Ford, Howard Hawks o Frank Capra, i ha escrit i produït diversos documentals sobre cinema.
The Battle Over Citizen Kane
La batalla per Citizen Kane
Aquest documental –finalista als Oscars– ens apropa als problemes a què va enfrontar-se Orson Welles per rodar la mítica pel·lícula "Ciutadà Kane".
The Lady from Shanghai, amb presentació a càrrec de Chris Welles Feder i François Thomas el dijous 4 de juny
Chris Welles Feder és la filla gran d'Orson Welles, i François Thomas és pofessor d’estudis cinematogràfics a la Universitat París 3 i autor, amb Jean-Pierre Berthomé, d'una monografia sobre 'Citizen Kane' i del monumental volum 'Orson Welles au travail'.
Dead Calm
Calma total
Adaptació de la mateixa novel·la de Charles Williams a partir de la qual Orson Welles va rodar la inacabada 'The Deep'. .
Confidential Report
Informe confidencial (Mr. Arkadin)
Un milionari corrupte encarrega a un detectiu que investigui el seu passat per després esborrar-lo, en un periple que recorre diversos escenaris recreats a Madrid, Segovia, Valladolid, Barcelona, la Costa Brava, Cannes i Munic.
Mister Arkadin
Pel fet que es tracta d’una coproducció espanyola, aquesta versió incorpora Irene López Heredia i Amparo Rivelles en els papers interpretats per Katina Paxinou i Suzanne Flon a la versió internacional.
Sessió doble: 'Portrait: Orson Welles' i 'Une histoire immortelle / The Immortal Story'
Dos films, el primer, un documental sobre el geni de Wisconsisn, i el segon, la seva adaptació d'un relat d'Isak Dinesen.
Filming ‘The Trial’
Filmant El procés
Després d’una projecció d’'El procés' a la Universitat del Sud de Califòrnia, Welles discuteix amb el públic mentre Gary Graver filmava el col·loqui amb destacats crítics nord-americans.
Filming ‘Othello’
Filmant 'Otel·lo'
Un assaig cinematogràfic rodat per a la televisió sobre Othello, que Orson Welles va dirigir, amb grans problemes, el 1952.
The Night That Panicked America
La nit que va aterrir Amèrica
Telefilm que reconstrueix les circumstàncies que van envoltar la cèlebre emissió radiofònica amb què Orson Welles va aprofitar la nit de Halloween per fer creure als oients que naus marcianes estaven envaint els Estats Units.
Sessió doble: 'Gow' i 'RKO 281'
Um curtmetratge d'homenatge a Orson Welles i un film que posa en imatges el rodatge de la seva primera obra mestra, 'Citizen Kane'. Dos films que es complementen en aquesta sessió doble.
Me & Orson Welles
Orson Welles i jo
Broadway, novembre de 1937. El jove Richard Samuels es presenta a un càsting al Teatre Mercury durant la producció teatral de Juli Cèsar, un drama shakespearià adaptat de la Roma imperial a la de Mussolini i dirigit per un jove i ja ambiciós Orson Welles.
Sessió triple: 'O.W. Kenosha', 'La ricotta' i 'The Magic Show', amb presentació a càrrec de Carlos Benpar el divendres 26 de juny
Carlos Benpar, com a autor d'un dels films que integren aquesta sessió, ens la presenta. Tres pel·lícules per entendre el passat de Welles com a infant, un treball com a actor i un producte sobre la màgia.
Màscares, amb presentació a càrrec d’Elisabet Cabeza i Esteve Riambau
Els directors de 'Màscares', una reflexió sobre el fet teatral a partir dels assaigs i la preparació d'una obra de Shakespeare, ens presenten el film en una sessió única.
Jane Eyre
Una adaptació de la famosa novel·la de Charlotte Brontë, feta per Aldous Huxley i amb música de Bernard Herrmann.
The War of the Worlds
La guerra de los mundos
El 1938, Orson Welles va aterrir els Estats Units amb la seva versió radiofònica d’un relat de H. G. Wells.
Une histoire immortelle / The Immortal Story
Una història immortal
Adaptació d’un relat d’Isak Dinesen en què un ric comerciant de Macau intenta reconstruir en la realitat una llegenda dels mariners locals.
The Lady from Shanghai
La dama de Xangai
Quan es va rodar aquest film, Orson i Rita ja estaven divorciats després d’un matrimoni tempestuós; potser per això, el cineasta no va dubtar a obligar l’actriu a tallar-se la mítica cabellera i tenyir-se de ros.
The Magnificent Ambersons
El cuarto mandamiento
Després de la commoció provocada per 'Ciutadà Kane', Welles va adaptar una novel•la de Booth Tarkington, amb reminiscències autobiogràfiques.