Cicle

So British!

So British!
So British!

18/03/2014 - 31/05/2014

calendario

Però el cinema britànic existeix. Té una manera pròpia de tractar les qüestions socials, una tradició aplicada al terreny del documental, un humor diferenciat, se sent a gust amb la novel·la gòtica, el terror o el cinema fantàstic, capta com cap altre els tics que distingeixen una classe social, sap definir a la perfecció què vol dir la paraula estranger, és capaç d’enviar espies a mig món, de defensar l’excentricitat com a últim reducte de la llibertat i... de continuar circulant per l’esquerra.

Hem triat una trentena llarga de films “So British!”. Ho fem alhora que T&B Editors publica la Historia del cine británico. No és casualitat, sinó una passió compartida.

Programa

Sessió doble: 'Drifters' i 'Listen to Britain', amb presentació a càrrec de Tomàs Fernández Valentí i Llorenç Esteve el dimecres 18
Inaugurem el cicle 'So British!' amb una doble sessió documental que inclou un film imbuït de rellevància social combinat amb un curt de propaganda filmat durant la Segons Guerra Mundial.
'In This World", amb presentació a càrrec de Michael Winterbottom el dimecres 19
Michael Winterbottom és un dels directors i guionistes més prolífics del Regne Unit, però també un dels més difícils d'encasellar. Amb vint-i-dos llargmetratges de ficció, uns quants documentals i diverses sèries de televisió filmades des del 1990, la seva carrera en el cinema es caracteritza pel seu eclecticisme i pel seu estil personal, molts cops basat en la improvisació dels seus actors.
Went the Day Well?
Ha anat bé el dia?
Durant la Segona Guerra Mundial, un grup de soldats nazis disfressats amb uniformes britànics arriba al poblet anglès de Bramley End.
The Bostonians
Les bostonianes
El 1870, dins la rígida societat victoriana de Boston, hi ha un grup de dones que lluiten per la causa feminista. Entre elles destaca Olive Chancellor, que ha consagrat la seva vida al moviment sufragista.
A Room With A View
Una habitación con vistas
A principis de segle, un grup de turistes britànics són de viatge per Itàlia. La visita a Florència es convertirà per a la jove Lucy Honeychurch en una inesperada iniciació en l’amor i la mort. Ivory, via E. M. Forster, ironitzava suaument sobre les estructures morals de la societat eduardiana.
Blackmail
Xantatge (versió sonora)
Un detectiu sospita que la seva promesa està involucrada en un assassinat. Blackmail –que també es coneix amb el títol castellà de La muchacha de Londres– és el primer film sonor de Hitchcock, però encara està rodat com si fos mut. El British Film Institute l’ha inclòs en el projecte més gran i complex de la seva història: la restauració dels nou films de Hitchcock supervivents de la seva etapa muda, un projecte per al qual també ha utilitzat materials prestats de set arxius internacionals.
The L-Shaped Room
L’habitació en forma de L
En la seva segona pel•lícula, amb guió propi i producció de Richard Attenborough, Bryan Forbes narra les desventures d’una noia francesa embarassada que, fugint del seu entorn familiar i afectiu, acaba en una pensió miserable de Londres. Allà coneix un grup de persones ben diferents, entre les quals hi ha un escriptor problemàtic sense feina que se n’enamora.
The Knack… And How to Get It
El knack… i com aconseguir-lo
Palma d’Or al festival de Cannes, The Knack… explica la història d’un noi amb un gran poder per seduir les noies, i d’un amic seu que l’enveja molt.
The Quatermass Experiment
El experimento del Dr. Quatermass
“El principi de l’especialització de la productora Hammer en cinema fantàstic, de les aparicions cinematogràfiques del doctor Quatermass (una adaptació d’una sèrie de televisió) i tota una fita en la història del cinema de ciència-ficció” (Carlos Aguilar).
Secrets and Lies
Secretos y mentiras
MIKE LEIGH, 1996.
'Saturday Night and Sunday Morning", amb debat previ a la projecció entre Christian Aguilera i Enrique Redel el dimarts 22
El dimarts 22, abans de la projecció, Christian Aguilera, coautor de 'Historia del cine británico' (T&B Editores) juntament amb Natalia Ardanaz,Llorenç Esteve i Tomás Fernández Valentí, i Enrique Redel, editor del segell Impedimenta, debatran sobre la relació entre cinema i literatura, especialment en el Free Cinema.
Room at the Top
Un lugar en la cumbre
JACK CLAYTON, 1959.
The Loneliness of the Long Distance Runner
La soledad del corredor de fondo
Al reformatori, un jove que només ha corregut per fugir de la policia té l’oportunitat de guanyar una cursa de fons organitzada pel director del centre. A l’últim moment pren una curiosa decisió.
The 39 Steps
39 escalones
Una de les pel·lícules més conegudes de l’etapa britànica de Hitchcock, en la qual ja tracta un dels seus temes favorits: el fals culpable.
Darling
El film, guanyador de tres Oscars el 1965, és una producció característica dels anys seixanta que proposa una crítica aguda de la vacuïtat de determinats cercles socials de l’Anglaterra de l’època.
Dead of Night
En morir la nit
Un film integrat per diverses històries independents amb un nexe comú, el fantàstic; i un projecte que reuneix alguns dels directors més prestigiosos dels estudis Ealing. Destaca l’episodi de Cavalcanti, 'El ninot del ventríloc'.
Great Expectations
Cadenas rotas
La primera adaptació d’una obra de Dickens feta per Lean, que va realitzar un film que, entre altres mèrits, reproduïa perfectament l’atmosfera i l’esperit de l’original literari, una història sobre una misteriosa herència a l’Anglaterra victoriana.
The Magic Box
La capsa màgica
La història de William Friese-Greene, un pioner de la indústria del cinema britànic que va idear la primera càmera de fotografies en moviment.
Victim
Víctima
El primer film de parla anglesa a utilitzar el terme “homosexual” és aquest thriller en què un xantatgista amenaça un advocat de revelar la seva condició sexual.
A Room with a View
Una habitación con vistas
A principis de segle, un grup de turistes britànics fan un viatge per Itàlia. Per a la jove Lucy Honeychurch, la visita a Florència es convertirà en una iniciació inesperada en l’amor i la mort.
A Matter of Life and Death
Una qüestió de vida o mort
MICHAEL POWELL, EMERIC PRESSBURGER, 1946.
Withnail and I
Withnail y yo
Per escapar de la seva existència miserable, dos amics londinencs a l’atur decideixen passar uns dies al camp, en una casa de l’oncle d’un d’ells. El fred i l’aïllament propicien que s’aboquin al seu passatemps predilecte: la beguda.
Far from the Madding Crowd
Lluny del brogit mundà
John Schlesinger va adaptar aquesta novel·la de Thomas Hardy en un dels seus millors moments com a cineasta –entre 'Darling' i 'Midnight Cowboy'–.
Sunday Bloody Sunday
Diumenge, maleït diumenge
Una noia en ple tràmit de divorci i un metge mantenen una aventura amorosa amb la mateixa persona, un jove científic.
The Lady Vanishes
Alarma en el expreso
Una intriga d’espionatge que passa íntegrament en un tren, camí de Londres, on desapareix una dona i ningú no fa cas de la noia que ho denuncia.
Dracula
TERENCE FISHER, 1958.
The Ladykillers
El quinteto de la muerte
Una banda de lladres que es fa passar per un quintet musical s’instal·la a casa d’una velleta per planificar un atracament. Ja amb el botí a les mans, la dona els descobrirà, i tots els seus intents d’eliminar-la seran inútils.
Hidden Agenda
Agenda oculta
“El punt de partida de 'Hidden Agenda' va ser un documental de denúncia contra la policia anglesa a Irlanda del Nord. Més tard es va elaborar el guió d’un film de ficció que, amb estructura de 'thriller', qüestionava el paper del Govern britànic” (Ángel Quintana). És un film polític apassionant amb què Ken Loach va començar a gaudir d’èxit de públic en l’àmbit internacional.
The Queen
The Queen (La reina)
Quan la notícia de la mort de la princesa Diana colpeja la societat britànica, la reina Isabel II es retira rere els murs del castell de Balmoral amb la seva família, incapaç de comprendre la resposta del poble a la tragèdia.
Saturday Night and Sunday Morning
Sábado noche, domingo mañana
L’Arthur, envoltat de màquines i sirenes enmig de la simfonia de grisos que caracteritza la fàbrica de metal•lúrgia on treballa, espera cada setmana que arribi el dissabte a la nit per poder-se divertir. El diumenge, en canvi, és un dia de ressaca i penitència pel qual es filtren indicis de rebel·lia i interrogants que transcendeixen els plaers elementals. La novel·la i el guió són d’Alan Sillitoe, un dels artífexs del Free Cinema.
The Red Shoes
Les sabatillles vermelles
MICHAEL POWELL, EMERIC PRESSBURGER, 1948.