Cicle

Varda-Demy: tot un món

Varda-Demy: tot un món
Varda-Demy: tot un món
Varda-Demy: tot un món
Varda-Demy: tot un món

01/10/2014 - 20/11/2014

calendario

El món encantat de Jacques Demy és el títol de l’exposició que la Cinémathèque Française va dedicar al director de Les parapluies de Cherbourg, i que ara ens arriba en una versió adaptada a la nostra seu. El seu recorregut per Nantes, on es van rodar Lola o Une chambre en ville, les seves incursions en els territoris fantàstics de Peau d’âne o el parèntesi nord-americà de Model Shop tenen la seva correspondència amb la projecció d’un cicle que seguirà al novembre i que emmirallem en la filmografia d’Agnès Varda. La realitzadora de Sans toit ni loi, acompanyada de la seva filla Rosalie, ens presentarà la còpia restaurada de Lola, primer llargmetratge de Demy, i també Jacquot de Nantes, el seu retrat sobre el cineasta, llavors ja greument malalt, a cavall entre el documental i la ficció.

L’exposició, comissariada per Matthieu Orléan, inclou fotografies i documents que ajuden a entendre millor un cineasta contemporani de la Nouvelle Vague i admirador del cinema nord-americà, molt especialment dels musicals, que va utilitzar com a referència per a Les parapluies de Cherbourg i Les demoiselles de Rochefort, abans d’endinsar-se en el món “encantat” de contes infantils com Pell d’ase o El flautista d’Hamelin, que el conduirien a una darrera etapa, més fosca, en què conjuga les revoltes sindicals d’Une chambre en ville amb el mite d’Orfeu a Parking.

Agnès Varda, la seva vídua, ha transitat, en canvi, per les imprecises fronteres entre el documental i unes ficcions en què predominen els retrats femenins, com a Cléo de 5 à 7, L’une chante, l’autre pas i Sans toit ni loi; però també els autoretrats autobiogràfics, selfies que en diríem avui, de Les plages d’Agnès i Les glaneurs et la glaneuse.

En els darrers anys, Varda i els seus fills Rosalie i Matthieu han dut a terme una important tasca de restauració dels films propis i de Demy. Per aquest motiu, la cineasta ha estat guardonada amb el premi honorífic de la FIAF, la Federació Internacional d'Arxius Fílmics. Algunes d'aquestes restauracions recents es podran veure a la retrospectiva que ara oferim a la Filmoteca.

Amb la col·laboració de

      

Programa

L’une chante, l’autre pas
L’una canta, l’altra no
A partir de la vida de dues amigues ben diferents, Agnès Varda exposa, amb una enorme sensibilitat i en clau musical –amb cançons escrites per la mateixa cineasta– un seguit de reivindicacions socials que tenen la dona i el seu dret a disposar lliurement del seu cos en l’epicentre de la trama.
Les plages d’Agnès
Les platges d’Agnès
Autoretrat de la realitzadora construït a partir dels records dipositats en les platges de la seva memòria. L’evocació dels llocs és el pretext per traçar el seu recorregut biogràfic i per organitzar el relat de la seva vida.
Lola, amb presentació a càrrec d'Agnès i Rosalie Varda el dijous 16.
Agnès Varda i la seva filla Rosalie ens presenten el primer llargmetratge de Jacques Demy, en una còpia restaurada de la qual s'han fet càrrec elles mateixes i Matthieu Varda.
Jacquot de Nantes, amb presentació a càrrec d’Agnès i Rosalie Varda el divendres 17
Agnès Varda ens presenta, acompanyada de la seva filla Rosalie, el seu film sobre la infància i l'adolescència de Jacques Demy. Un tribut al cineasta, que en el moment del rodatge ja estava greument malalt.
Les demoiselles de Rochefort
Las señoritas de Rochefort
L'arribada a Rochefort-sur-Mer d'una fira ambulant provoca la trobada de tres parelles. Amb aquest film –la continuació estilística d'"Els paraigües de Cherbourg"– Demy seguia apostant per un musical europeu.
Model Shop
Estudi de models
Demy recupera el personatge de Lola, amb què es va donar a conèixer en el seu debut cinematogràfic.
Une chambre en ville
Una habitació a la ciutat
JACQUES DEMY, 1982.
The Pied Piper
El flautista
Adaptació del famós conte dels germans Grimm 'El flautista d’Hamelín'.
Trois places pour le 26
Tres entrades per al 26
JACQUES DEMY, 1988
Peau d’âne
Pell d'ase
Al seu llit de mort, una reina fa prometre al rei que no es casarà fins que trobi una dona que la superi en bondat i bellesa.
Les parapluies de Cherbourg
Los paraguas de Cherbourg
Primera pel·lícula íntegrament musical de Demy, concebuda com una òpera cinematogràfica per ser contemplada en una gran pantalla.
La Baie des anges
La badia dels àngels
Un modest empleat de banca s’enamora d’una jove ludòpata que va de casino en casino jugant a la ruleta.
Sans toit ni loi
Sin techo ni ley
Una crònica de les aventures d’una rodamón elaborada a partir dels testimonis dels qui es van creuar amb ella a l’hivern en què la van trobar morta pel fred en un camp de cols al sud de França.
Les glaneurs et la glaneuse
Los espigadores y la espigadora
Entre el setembre del 1999 i el març del 2000, Agnès Varda va recórrer diferents indrets de França descobrint l’univers –avui malauradament habitual però sorprenent en la data de la filmació– de la gent que recull productes que altres han rebutjat.