Cicle

Volker Schlöndorff, una retrospectiva

Volker Schlöndorff, una retrospectiva: 'Der Fangschuss'
Volker Schlöndorff, una retrospectiva: 'Ulzhan'

01/07/2014 - 22/07/2014

calendario

Asseguren que les persones som del país on hem fet el batxillerat. Volker Schlöndorff el va començar a Alemanya i acabar a França, on també es va convertir en estudiant de cinema i ajudant de direcció de Louis Malle, Alain Resnais i Jean-Pierre Melville. 

El seu primer film –Der junge Törless (1966), l’hem projectat fa poc– el va rodar en alemany,  i es basa en un autor com Musil. Des de llavors, en la seva filmografia ha seguit interessant-se pel poder com a tema central, i ho ha fet en l’alemany familiar, el francès del batxillerat i l’anglès de la indústria globalitzada. I Schlöndorff ha guanyat la Palma d’Or a Cannes i l’Oscar de Hollywood, però no ha canviat de manera de fer.

Us proposem un recorregut pels seus millors films, i pels que no s’han estrenat al nostre país. I ell, en persona, ens parlarà del seu treball, però també de la imatge de la guerra de 1914-1918 –és l’autor de Der Fangschuss (1976)– o de Billy Wilder, perquè el va entrevistar llargament a Com ho vas fer, Billy Wilder? (1992). Un presentador de luxe per als tres gran cicles d’aquest estiu.
 

Programa

Der Fangschuss, amb presentació a càrrec de Volker Schlöndorff el dimarts 1
Volker Schlöndorff presenta un dels seus films més coneguts, 'El tret de gràcia', a la Filmoteca. Una oportunitat única per parlar amb un dels integrants més significats el "Nou Cinema Alemany", un veritable cineasta paneuropeu capaç de rodar en francès, anglès i alemany.
Der neunte Tag
El noveno día
'El noveno día' es basa en els relats autobiogràfics del sacerdot catòlic Henri Kremer, presoner al camp de concentració de Dachau. Els nazis van amenaçar-lo de matar la seva família si no convencia el bisbe de Luxemburg perquè col·laborés amb l’administració nacionalsocialista.
Ulzhan
En Charles es dirigeix cap a l’est d’Europa guiat per una misteriosa força. Quan el seu cotxe s’espatlla al Kazakhstan, l’afany per continuar amb el seu viatge encara és tan gran que decideix fer-lo a peu.
Baal
El senyor
Adaptació per a la televisió de la primera obra dramàtica de Bertolt Brecht. Protagonitzada per Fassbinder –quan aquest encara estava per descobrir–, l’argument gira entorn d’un poeta líric groller, rude i egocèntric, que viu dels altres i que en una festa en honor seu organitzada pel mecenes Mech es posa ofensiu.
Die Blechtrommel
El timbal de llauna
La història d’Oscar Matzerath, el nen que decideix no créixer més i que des de la seva permanent alçada d’infant contempla la irresistible ascensió del nazisme.
Der Unhold
El ogro
'El ogro' narra la història del propietari d’un petit taller mecànic dels afores de París que, acusat de pedofília, aconsegueix evitar la presó per l’esclat de la Segona Guerra Mundial.
Homo Faber
En un vol de Nova York a Veneçuela, l’avió de Faber s’estavella al desert mexicà. Ell és un dels supervivents juntament amb un altre passatger, que resulta ser germà d’un amic que no ha vist en vint anys. Aleshores, Faber comença a recordar el temps que va passar a Zuric, durant la Segona Guerra Mundial.
Die Fälschung
Cercle d’enganys
Basada en la novel•la homònima de Nicolas Born i en diversos reportatges de la revista Stern, s’ambienta a la guerra civil del Líban del 1975. Un destacat corresponsal alemany ha de cobrir la informació sobre el conflicte, i tant ell com el seu diari es mostren partidaris de la causa palestina. En paral•lel, el periodista viu una crisi vital i matrimonial que intenta superar als braços d’una vella coneguda que fa anys que viu a Beirut.