Dossier

Pensar la fi

01/11/2015

Introducció

 

Pensar la fi: cinema apocalíptic i filosofia és un petit cicle en el marc de la II edició del "Barcelona pensa" inspirat i animat per filòsofs que s’interessen per la manera com el cinema ha tractat la fi del món, l’Apocalipsi. I hi ha finals i finals. En certs casos la història s’acaba: la bomba, les radiacions, el meteorit o el que sigui posen el the end no tan sols a la pel·lícula, sinó també a l’espècie i –potser– al planeta.

En altres casos, el final ens porta a una distòpia, a un altre món que és diferent del que coneixem i en què nosaltres no hi tenim cabuda. Llevat que ens transformem, que ens convertim en morts vivents. En zombies.

Cadascún dels films que projectarem en aquest petit cicle Pensar la fi: cinema apocalíptic i filosofia anirà acompanyat d’una presentació orientada a la reflexió estètica i filosòfica, i cada projecció està pensada per aconseguir que aquesta reflexió sigui diferent i complementària. A vegades des de la poesia i a vegades des de l’horror; en alguns casos, poesia i horror es donen la mà amb un especial sentit del humor.

Aquest dossier elaborat per la Biblioteca del Cinema és una selecció de textos d'alguns dels films d'aquest petit cicle i les seves bibliografies corresponents, sempre amb el material pertanyent als nostres fons. En aquest cas, a més a més, hem adjuntat uns petits textos escrits per alguns dels presentadors de les diferents sessions.

 

Consulteu altres dossiers elaborats per la Biblioteca del Cinema

 

Bibliografía

 

- Angelucci, Daniela. Deleuze e i concetti del cinema. Macerata: Quodlibet, 2012.

- Baiges, Anna Maria. Cinèfil: cinema i filosofia. Vic : Eumo ; Girona: Universitat de Girona ; Barcelona: Grup IREF, 2007.

- Bertetto, Paolo. Microfisolofia del cinema. Venezia: Marsilio, 2014.

- Bratu Hansen, Miriam. Cinema and experience: Siegfried Kracauer, Walter Benjamin, and Theodor W Adorno. Berkeley, CA. ; London : University of California Press, cop. 2012.

- Brinkema, Eugenie. The Forms of the affects. Durham: Duke University Press, 2014.

- Cabrera, Julio. Cine: 100 años de filosofía: una introducción a la filosofía a través del análisis de películas. Barcelona: Gedisa, DL 1999.

- Chateau, Dominique. Cine y filosofía. Buenos Aires: Colihue, 2012.

- El Cine de pensamiento: formas de la imaginación tecno-estética. Josep M. Català (ed.). Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona ; Castelló de la Plana: Universitat Jaume I ; Barcelona: Universitat Pompeu Fabra ; València: Universitat de València, 2014.

- Cine y pensamiento: las charlas de Mar de Plata. Buenos Aires: En Danza, cop. 2007.

- Cuevas Rodríguez, Jesús Manuel. Filmosofía: cine y filosofia: cuestionando la realidad. Madrid: Edición Personal, cop. 2009.

- De Gregorio, Marcello. Dall'immagine alla vita: introduzione alla cinefilosofia di Gilles Deleuze. Roma: Aracne, 2012.

- Deneulin, Luc [et al.]. Visions: philosophie et cinéma. Bruxelles: ASP, cop. 2013.

- Falzon, Christopher. La Filosofia va al cine: una introducción a la filosofía. Madrid: Tecnos: Alianza, cop. 2005.

- Feinmann, José Pablo. Siempre nos quedará París: el cine y la condición humana. Madrid: Clave intelectual, 2011.

- Ferrai, Lucia. La Soggettività cyborg : filosofia e cinema cyberpunk. Trento: Tangram, 2013.

- Film, theory and philosophy: the key thinkers. Felicity Colman (ed.). Montreal ; Ithaca: McGill-Queen's University Press, 2010.

- Flisfeder, Matthew. The Symbolic, the sublime, and Slavoj Žižek's theory of film. New York: Palgrave Macmillan, 2012.

- Frampton, Daniel. Filmosophy. London [etc.]: Wallflower Press, cop. 2006.

- Fujita Hirose, Jun. Cine-capital: cómo las imágenes devienen revolucionarias. Buenos Aires: Tinta Limón, 2014.

- Gaut, Berys. A Philosophy of cinematic art. Cambridge: Cambridge University Press, 2010.

- Goodnow, Katherine J. Kristeva on focus: from theory to film analysis. New York ; Oxford: Berghahn books, 2010.

- Jaffe, Ira. Slow movies : countering the cinema of action. New York [etc.]: Wallflower Press, 2014.

- Jost, François. Sous le cinéma, la communication. Paris: Librairie Philosophique J. Vrin, 2014.

- Llorca i Arimany, Albert. Cine y filosofía para un mundo con esperanza: la culpa, el dinero y la utopía. Madrid: Fundación Emmanuel Mounier, 2013.

- Locating the moving image: new approaches to film and place. Julia Hallam ; Les Roberts (ed.). Bloomington: Indiana University Press, [2014].

- Maniglier, Patrice. Foucault va al cine: con textos inéditos en español. Buenos Aires: Nueva Visión, 2012.

- Marrati-Guénoun, Paola. Gilles Deleuze: cine y filosofía. Buenos Aires: Nueva Visión, cop. 2004.

- Muñoz García, Juan José. Cine y misterio humano. Madrid: Rialp, cop. 2003.

- Naremore, James. An Invention without a future: essays on cinema. Berkeley [etc.]: University of California Press, 2014.

- Pamart, Jean-Michel.  Deleuze et le cinéma: l'armature philosophique des livres sur le cinéma. Paris: Kimé, cop. 2012.

- Pavsek, Christopher. The Utopia of film: cinema and its futures in Godard, Kluge, and Tahimik. New York: Columbia University Press, cop. 2013.

- Philosophie et cinéma. Jean-Max Méjean (ed.). Conde-sur-Noireau: Corlet ; [Paris]: Télérama, 2000.

- Philosophy of film and motion pictures: an anthology. Noël Carroll ; Jinhee Choi (ed.). Malden, MA: Blackwell Publishing, 2006.

- Pourriol, Ollivier. Cinéphilo: [les plus belles questions de la philosophie sur grand écran]. Paris: Fayard, cop. 2010.

- Prats, Lluís. Cine para educar: guía de más de 200 películas con valores. Barcelona: Belacqva, 2005.

- Rancière and film. Paul Bowman (ed.).Edinburgh: Edinburgh University Press, cop. 2013.

- Rancière, Jacques. Le Spectateur émancipé. Paris: la Fabrique, cop. 2008.

- Rossi, María José. El Cine como texto: hacia una hermenéutica de la imagen-movimiento. Buenos Aires: Topía, 2007.

- Ruiz de Samaniego, Alberto. Ser y no ser: figuras en el dominio de lo espectral. Murcia: Micromegas, 2013.

- Rushton, Richard. Cinema after Deleuze. London ; New York: Continuum, cop. 2012.

- Rushton, Richard. The Reality of film: theories of filmic reality. Manchester: Manchester University Press, 2013.

- Sánchez, Sergi. Hacia una imagen no-tiempo: Deleuze y el cine contemporáneo. Oviedo: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Oviedo, 2013.

- Shaw, Daniel. Film and philosophy: taking movies seriously. London ; New York: Wallflower, 2008.

- Steven Spielberg and philosophy: we're gonna need a biggerbook. Dean A. Kowalski (ed.). Kentucky: University Press of Kentucky, cop. 2008.

- Subirats, Eduardo. Proceso a la civilización: la crítica de la modernidad en la historia del cine. [Barcelona]: Montesinos, DL 2011.

- Theorizing world cinema. Lucia Nagib, Chris Perriam, Rajinder Dudrah (ed.). London: I.B. Tauris, 2012.

- Zabunyan, Dork. Les Cinémas de Gilles Deleuze. Montrouge: Bayard, cop. 2011.

- Zumalde Arregui, Imanol. La Experiencia fílmica: cine, pensamiento y emoción. Madrid: Cátedra, 2011.
 

 

Tota la documentació citada està disponible a la Biblioteca del Cinema

 

 

Films