Cicle

Chantal Akerman, un record

Un jour Pina a demandé... (Chantal Akerman, 1983)
Jeanne Dielman, 23 quai du Commerce, 1080 Bruxelles (Chantal Akerman, 1975)
No Home Movie (Chantal Akerman, 2015)

01/03/2016 - 27/03/2016

calendario

No tots els seus films eren bons, no tots eren aconseguits, però això era lògic: les pel·lícules de Chantal Akerman no reposen en formes preexistents. Ella era d’aquestes cineastes que cada cop tornava a inventar el cinema, que cada cop volia veure el que no s’havia vist o no s’havia sentit. Ens proposava, a partir de relats minimalistes, experiències conceptuals molt intenses. Els que han vist Jeanne Dielman, 23, quai du Commerce, 1080 Bruxelles saben què vol dir convertir quasi no res en un tot ple de significacions.

La manera de mirar d’Akerman corresponia als seus estats d’ànim, com hi corresponien també els seus projectes i la forma que prenien. Amb el temps, la malenconia va acabar sent el tema central del seu treball. De vegades procurava amagar-la, però no ho aconseguia del tot. Sabem que quan Van Gogh deia que “la tristesse durera toujours” ho feia pensant en ell, però comprenem ara que ho feia pensant també en tots i totes els qui van pel món amb els ulls massa oberts.   

 

Amb la col·laboració de

Cinémathèque royale de Belgique   Drac Màgic  24 Mostra Internacional de Films de Dones de Barcelona

Programa

Golden Eighties, amb presentació a càrrec d'Anna Solà i Marta Selva
Els daurats anys vuitanta
Anna Solà i Marta Selva, directores de la Mostra Internacional de Films de Dones de Barcelona, ens presenten el cicle dedicat a Chantal Akerman.
Sessió doble: 'Un jour Pina a demandé...' i 'Portrait d'une jeune fille de la fin des années 60, à Bruxelles'
Dos films d'Akerman separats per deu anys, en una sessió única. Al primer, Akerman segueix la coreògrafa Pina Bausch, i el segon una noia jove que fa campana a l'escola.
De l'autre côté
De l'altre costat
CHANTAL AKERMAN, 2002.
Jeanne Dielman, 23 quai du Commerce, 1080 Bruxelles
Jeanne Dielman, moll del Comerç, 23, 1080 Brussel·les
No Home Movie
"Aquest film és sobre la meva mare; la meva mare, que ja no és amb nosaltres. Sobre aquesta dona que va arribar a Bèlgica el 1938, fugint de Polònia, els pogroms i la violència. Aquesta dona que només veiem dins del seu apartament. Un apartament a Brussel·les. Un film sobre un món en moviment que la meva mare no veu" (Chantal Akerman).
Là-bas
La fiesta salvaje
Allà baix, a Tel Aviv, en un apartament molt a prop del mar, Chantal Akerman tracta de donar forma a la seva estada a la ciutat, a l’apartament que li han deixat, als seus pensaments i als records de la seva infantesa, al seu malestar, a l’atemptat que no va poder sentir perquè dormia…
Sessió triple: 'Saute ma ville', 'La chambre' i 'Je, tu, il, elle'
El film de debut -un curtmetratge- i el primer llargmetratge de Chantal Akerman, junts en una sessió que també inclou un film experimental rodat l'any 1974.
Un jour Pina a demandé...
Un dia Pina va demanar...
Una producció per a la sèrie de televisió 'Repères sur la modern dance' en què Chantal Akerman segueix la coreògrafa Pina Bausch i la seva companyia de ballarins, la Tanztheater Wuppertal, durant les cinc setmanes que va durar la seva gira per Alemanya, Itàlia i França.