Cicle

Krzysztof Kieślowski: No oblidaràs!

02/07/2019 - 12/08/2019

calendario

Si el cinema de Kieślowski segueix viu, es deu en gran part al rigor moral i estètic del cineasta. Es va formar com a documentalista i volia que les seves imatges servissin per comprendre la realitat i ajudar a millorar-la. Durant anys no vol fer ficció perquè la considera com una forma burgesa d’expressió, que no correspon a les necessitats de la Polònia socialista.

Però la seva passió per la veritat —social i humana— fa que els seus documentals aviat topin amb la burocràcia comunista, molt més escèptica que Kieślowski respecte a les possibilitats de reformar el sistema.  El xoc de l’individu amb la norma, la descoberta que aquesta és massa sovint absurda, és la gran força temàtica i formal de Kieślowski.

Ell mostra que darrere les grans paraules hi ha multitud de petites mentides i que els que s’omplen la boca de lemes defensant la llibertat, el progrés i el bé comú ho fan perquè només entenen el món retallant els drets dels altres, congelant la realitat i socialitzant la misèria. Kieślowski retrata perdedors, els petits, els que seran absorbits pels engranatges de la història, la raó o la justícia. 

A Lodz s’interessa pels pagesos, per la gent que carreteja coses pel carrer, pels nens i els vells, però també pels camins i els paisatges abandonats o buits, que proposen fugides, que escapen del moment històric, que venen de lluny i que han sobreviscut. Si com a cineasta filma els rostres de molt a prop, com a fotògraf encara és una mica tímid. Però la voluntat és la mateixa.

Programa

Trois couleurs: Rouge
Tres colors: Rojo
KRZYSZTOF KIEŚLOWSKI, 1994.
Krótki film o milosci
No amarás
KRZYSZTOF KIEŚLOWSKI, 1988.
Personnel
Personal
KRZYSZTOF KIEŚLOWSKI, 1976.
Amator
L'amateur
KRZYSZTOF KIEŚLOWSKI, 1979.
Przypadek
El azar
Kieslowski reflexiona sobre la importància de l’atzar en aquest film que narra els diferents camins que pot seguir la vida d’una persona d’acord amb les decisions o els fets esdevinguts en un moment precís del seu itinerari vital.
Dekalog, 1-2
Decàleg, episodis 1 i 2
KRZYSZTOF KIEŚLOWSKI, 1989-1990.
Bez Konca
Sense fi
KRZYSZTOF KIEŚLOWSKI, 1984.
Dekalog, 3-4
Decàleg, episodis 3 i 4
KRZYSZTOF KIEŚLOWSKI, 1990.
Dekalog, 7-8
Decàleg, episodis 7 i 8
KRZYSZTOF KIEŚLOWSKI, 1990.
Krótki film o zabijaniu
No matarás
Amb 'No matarás', també coneguda com 'Petit film sobre l’assassinat', Kieslowski va guanyar el Premi del Jurat al festival de Cannes, i es va donar a conèixer internacionalment.
Dekalog, 9-10
Decàleg, episodis 9 i 10
KRZYSZTOF KIEŚLOWSKI, 1990.
Sessió triple: "Z miasta Lodzi" + "Przejscie podziemne" + "Pierwsza milosc"
"De la ciutat de Lodz" + "El passatge subterrani" + "El primer amor"
KRZYSZTOF KIEŚLOWSKI, 1969-1974
La double vie de Véronique
La doble vida de Véronique
Dues ciutats, París i Cracòvia, i dues noies idèntiques i amb vides paral·leles nascudes a cada ciutat. Una reflexió sobre la vida i la mort, i unes ciutats meravellosament captades, especialment pel que fa a Cracòvia.
Trois Couleurs: Bleu
Tres colores: Azul
KRZYSZTOF KIEŚLOWSKI, 1993.
Trois Couleurs: Blanc
Tres colores: Blanco
KRZYSZTOF KIEŚLOWSKI, 1993.