Dossier

L'Infinit i més enllà

01/08/2015

Introducció

Fins que Stanley Kubrick no va rodar el seu 2001. A Space Odyssey l’any 1968, les pel·lícules d’astronautes, ciència-ficció o simple anticipació tenien mala fama. Eren produccions modestes, d’aquelles en què es veien els fils de niló que aguantaven els platerets voladors.

Amb Kubrick tot va canviar: la dimensió filosòfica, el nivell d’exigència científica, la qualitat dels guions, la implicació de cineastes i d’actors. Com diu Buzz a Toy Story, ara estem disposats a anar “fins a l’infinit i més enllà”. És una formulació ingènuament optimista, un to que no correspon al gruix de pel·lícules fet després.

La Biblioteca del Cinema ha elaborat una selecció de textos que us permetran conèixer l'harmonia, simfònica o visual, de 2001: a Space Odyssey, el nivell de producció exhaustiu de Ridley Scott a Alien, les referències del cinema de ciència-ficció dels setanta de les que beu Duncan Jones per confeccionar Moon o com se situa Gravity dins de la carrera cinematogràfica del seu director Alfonso Cuarón i molt més. Totes les obres referenciades es troben al fons de la Biblioteca del Cinema i són disponibles per tots els seus usuaris.

 

 

Consulteu altres dossiers elaborats per la Biblioteca del Cinema

 

Bibliografía

 

- Ackerman, Forrest J. Ciencia ficción. Köln: Evergreen, 1998.

- Apocalipsis ya: el cine del fin del mundo. Carlos Arenas (ed.). Valencia: Sendemà, 2011.

- Bassa, Joan. El Cine de ciencia ficción: una aproximación. Barcelona [etc.]: Paidós, 1993.

- Baxter, John. Science fiction in the cinema. New York: A.S. Barnes ; London: A. Zwemmer, [cop.1970].

- Booker, M. Keith. Alternate americas: science fiction film and American culture.  Westport: Praeger, 2006.

- Carrasco Carrasco, Rocío. New heroes on screen: prototypes of masculinity in contemporary science fiction cinema. [Huelva]: Universidad de Huelva, 2006.

- [Ciencia ficción]. “Secuencias”, núm. 38  (2013)

- Ciencia ficción europea. “Nosferatu”, núm. 34/35 (enero 2001).

- Ciencia ficción Usa años 50. “Nosferatu”, núm. 13/14 (feb. 1994).

- Cloning the future. Science fiction films 1895-1996. “Sight & Sound”, vol. 6, núm. 11 (Nov. 1996), pàg. 1-22.

- Cornea, Christine. Sciencie fiction film between fantasy and reality. Edinburgh: Edinburgh University Press, cop. 2007.

- Cozzi, Luigi. Il Cinema di fantascienza. Roma: Profondo Rosso, 2005.

- Demain la science-fiction. Paris: Pierre Lherminier, 1976.

- Draven, Danny. Genre filmmaking: a visual guide to shots and style. New York ; London: Focal Press, 2013.

- Dubeck, Leroy W. Fantastic voyages: learning science through science fiction films. New York: American Institute of Physics, cop. 1994.

- Duval, Bruno. Le cinéma de science fiction. “Image et Son”, núm. 319 (sept. 1977), pàg. 19-73.  

- Fernández Valentí, Tomás. Philip K. Dick: la relatividad de la realidad. “Dirigido por”, núm. 316 (oct. 2002), pàg. 40-47.

- Fischer, Dennis. Science fiction film directors, 1895-1998. Jefferson, N.C ; London: McFarland, cop. 2000.

- Francescutti, Pablo. La Pantalla profética: cuando las ficciones se convierten en realidad. Madrid: Cátedra, 2004.

- Goldberg, Lee ; Lofficier, Jean-Marc ; Rabkin, William. Science fiction filmmaking in the 1980s: interviews with actors,directors, producers and writers. Jefferson [etc.]: McFarland, cop. 1995.

- Gordon, Andrew M. Empire of dreams: the science fiction and fantasy films of Steven Spielberg. Lanham [etc.]: Rowman & Littlefield, cop. 2008.

- King, Geoff ; Krzywinska, Tanya. Science fiction cinema: from outerspace to cyberspace. London: Wallflower, 2000.

- Miguel, Casilda. La Ciencia ficción: un agujero negro en el cine de género. Leioa: Servicio de Publicaciones Universidad del País Vasco, 1988.

- Moscardó, José. Horror oriental: las mejores películas del cine fantástico asiático. Madrid: Arkadin, cop. 2012.

- Navarro, Antonio José. Más allá de las estrellas. “Dirigido por”, núm. 320 (feb. 2003), pàg. 58-68.

- Pérez Agustí, Adolfo. Cine de aliens y robots. Madrid: Masters, DL 2004.

- Perkowitz, Sidney. Hollywood science: movies, science, and the end of the world. New York: Columbia University Press, cop. 2007.

- Realidad virtual: visiones sobre el ciberespacio. Jordi Sánchez Navarro [et al.](ed.). Barcelona: Devir, cop. 2004.

- Robb, Brian J. Counterfeit worlds: Philip K. Dick on film. London: Titan Books, 2006.

- Robb, Brian J. Steampunk: an illustrated history of fantastical fiction, fanciful film and other Victorian visions. Minneapolis, MN: Voyager Press, 2012.

- Rowe, Christopher. The romantic model of 2001: a space odyssey. “Canadian Journal of Film Studies”, vol. 22, núm. 2 (Fall 2013), pàg. 41-63.  

- Sánchez, Sergi. Películas clave del cine de ciencia-ficción. Barcelona: Ma non troppo, 2007.

- Science fiction/horror: a Sight and Sound reader. Kim Newman (ed.). London: British Film Institute, 2002.

- The Science fiction film reader. Gregg Rickman (ed.). New York: Limelight, 2004.

- Scolari, Carlos Alberto. No pasarán: las invasiones alienígenas desde H.G.Wells hasta S.Spielberg. Madrid: Páginas de Espuma, 2005.

- Siclier, Jacques ; Labarthe, André. Images de la science-fiction. Paris: Éditions du Cerf, 1958.

- Sternberg, Jacques. Une Succursale du fantastique nommée: science-fiction. Paris: Terrain vague, 1958.

- Strick, Philip. Science Fiction movies. [London]: Octopus, [1976].

- Suturas y fragmentos: cuerpos y territorios en la ciencia ficción. Barcelona: Fundació Antoni Tàpies : Unia, [2004]

- The End: el Apocalipsis en la pantalla. Jesús Jiménez Varea (ed.). Madrid: Fragua, 2009.

- Triguero-Lizana, Pedro. La Humanidad en peligro: el fin del mundo en el cine. Madrid: Notorius ; [Cáceres]: Fundación ReBross, cop. 2013.

- Urrero Peña, Guzmán. El Cine de ciencia-ficción. Barcelona: Royal Books, 1994.

- Yehya, Naief. El Cuerpo transformado: cyborgs y nuestra descendencia tecnológica en la realidad y en la ciencia ficción. México [etc.]: Paidós, 2001.

 

 

Tota la documentació citada està disponible a la Biblioteca del Cinema

 

 

Films