Seminari

Dawn of the Dead, amb presentació a càrrec de Jorge Fernández Gonzalo el dijous 19 a les 21.30

Zack Snyder (300) va gosar refer el film homònim de George A. Romero en el seu primer llargmetratge. Amb un pròleg magnífic i un sentit del suspens virtuós, el director reivindica l'esperit salvatge del cinema de terror dels setanta ,alhora que el potencia amb zombis més veloços i agressius i suprimeix el sentit metafòric de l'original.

El neorealisme italià: 'Paisà' (Roberto Rossellini, 1946)

El neorealisme encarna una experiència exemplar i el mite fundacional per una bona part del cinema europeu i més encara pel cinema italià fins els nostres dies. Tot i això, anys després de la seva explosió encara és difícil donar una definició on es puguin reconèixer creadors tan diversos com Rossellini, Visconti, De Sica, De Santis, Pietro Germi, Antonioni, Fellini... 'Paisà' és el film escollit per representar aquest "moviment",

Lluny de la mirada eurocèntrica: 'Jalsaghar' (Satyajit Ray, 1958)

Sovint, quan parlem d'Història del cinema' ens referim sobretot a les pel·lícules produïdes a Europa o als Estats Units. No obstant, aquesta mirada eurocèntrica és imcompleta. Per això en aquesta sessió gorem el cap vers a la cinematografia índia com a exemple d'altres cinematografies que tenen coses a dir en aquest discurs. Presentació a càrrec de Josep Lluís i Falcó.

L'Argent

Un bitllet fals de 500 francs cau a les mans d’un treballador que és injustament acusat i condemnat, un fet que l’arrossega cap a un gran nombre de desgràcies.

La lògica d'un llenguatge portada a l'extrem: 'L'Argent' (Robert Bresson, 1983)

Robert Bresson va escriure: "El millor que s'ha escrit sobre mi està en un llibre de Susan Sontag: 'Contra la Interpretació'. Això és l'important: contra la interpretació. Tothom busca missatges i continguts, mentre l'important són les formes d'un art i el misteri que amaguen". Bresson parlava d'un llenguatge nou, propi del cinema, que no té les seves arrels en cap altre disciplina. Avui ens en parla Juanjo Caballero (UB).

The Far Country

Dos cowboys arriben amb el seu bestiar a una localitat dominada per un cacic brutal. El seu enfrontament és el de dos conceptes oposats del món, símbols de tota una evolució històrica: la que es troba entre el nomadisme primitiu i el sedentarisme final d’una civilització.

El western: culminació d'un estil i lluita contra la competència televisiva - The Far Country (Anthony Mann, 1955)

Als anys 50, els westerns han de competir amb la televisió. Mantenen, però, els trets característics, les convencions i els recursos narratius que defineixen el gènere: profunditat psicològica, conflictes resolts mitjançant les armes però sense obviar l’ètica, i un contrast entre la dimensió individual dels protagonistes i l’entorn social.